Naaitechniek : Insteekzakken met zakstroken.

In het voorpand van de wollen vestjas zitten aan beide zijden insteekzakken die voorzien zijn van zakstroken. De constructie ervan is eigenlijk heel eenvoudig en zet ik stap voor stap hieronder uiteen.

Voorbereiding.

Naast het knippen van alle patroondelen die we nodig hebben voor het maken van deze insteekzakken, moeten ook een aantal onderdelen verstevigen met opstrijkbare tussenvoering. Om de zakingang én de zakstroken een stevige ondersteuning te geven, heb ik hiervoor Vlieseline H250 gebruikt.

De hele binnenzijde van de rechthoek die zal dienen als zakstrook heb ik voorzien van een opstrijkbare tussenvoering.

Om de zakingangen te verstevigen heb ik twee rechthoekige stroken geknipt uit de Vlieseline van 4 cm op 19,5 cm (4 cm langer dan de lengte van de zakingang, die in dit geval 15,5 cm bedraagt). Om deze verstevigingsstroken precies te kunnen aanbrengen op de voorpanden, heb ik er eerst de zakingangen op getekend.

De zakingangen getekend op de stroken vlieseline.

Deze stroken heb ik daarna – met de plakzijde tegen de verkeerde kant van de stof – tussen het patroonpapier en de stof geschoven om ze precies op de markeringstekens voor de zakingang te kunnen leggen. Ik wil de zakingangen verstevigen precies daar waar ze horen verstevigd te worden. Voorzichtig heb ik de stroken zo gepind en nadat ik het patroonpapier had verwijderd, kon ik de Vlieseline netjes op de stof strijken (op een temperatuur niet hoger dan diegene die de stof toelaat – in dit geval wolprogramma).

De zakingangen zijn op deze manier wel duidelijk gemarkeerd aan de verkeerde kant van de stof, maar om ze ook aan de goede kant van de stof duidelijk zichtbaar te maken, heb ik ze nog eens geregen met een draad in een contrasterende kleur.

De zakstroken.

De zakstroken moeten eerst in de lengte worden dubbelgevouwen, de goede kant van de stof naar binnen. De korte zijden worden daarna met een rechte steek van gemiddelde steeklengte en een naadwaarde van 1 cm dichtgestikt. Om bulk in de hoeken te vermijden worden de hoekjes daarna best weggeknipt.

De korte zijden van de zakstroken werden dichtgestikt. De hoekjes werden schuin weggeknipt.

Daarna kunnen de zakstroken naar de goede kant worden gekeerd en de lange open zijde moet daarna worden dichtgeregen.

De zakstroken naar de goede kant gekeerd.

De zakstroken zijn voorlopig klaar.

De binnenzakken.

Om aan de binnenzakken te beginnen moeten we aan de goede kant van het voorpand werken :

Leg de onderzak (het patroondeel van de zak in de buitenstof van de jas) met de goede kant op de goede kant van het voorpand, precies tegen de markeringslijn die de zakingang aangeeft. De zak wijst naar de zijnaad.

De onderzak tegen de zakingang gespeld op de goede kant van de stof.

Deze onderzak moet nu met een naadwaarde van 1 cm (dus op 1 cm van de lijn die de zakingang markeert) op het voorpand worden gestikt. De laatste 0,25 cm aan ieder uiteinde wordt niet meegestikt. De stiklijn is dus 0,5 cm korter dan de lijn die de zakingang aangeeft.

Leg nu de zakstrook met de open zijde (die we eerder hadden dichtgeregen) precies tegen de markeringslijn die de zakingang aangeeft. Rijg de zakstrook hier vast.

De zakstrook tegen de zakingang geregen, op de goede kant van de stof.

Leg er nu de bovenzak in voeringstof overheen – de goede kant van de stof tegen de zakstrook – en speld zo vast. Stik de bovenzak en de zakstrook met één stiklijn vast op 1 cm van de lijn van de zakopening.

Draai de voorpanden om naar de verkeerde kant en knip de zakopening open op de markeringslijnen die zijn aangebracht op de Vlieseline. Knip de zakopening open tot op 1 cm voor het einde aan beide zijden. Geef knipjes schuin naar de hoeken.

De zakingang wordt best via de verkeerde kant van de stof opengesneden, de hoekjes schuin ingeknipt.

Trek nu de onderzak door de zakopening, samen met de kleine driehoekjes. Naai de driehoekjes vast op de onderzak door het voorpand uit de weg te vouwen. Als je de voeringzak voorlopig aan de goede kant van het voorpand hebt laten zitten, dan zou dit zonder problemen moeten lukken. Omdat dit een heel precies werkje is heb ik de driehoekjes met een steekje met de hand vastgezet op de onderzakken. Je zou dit ook met de machine en een ritsvoetje kunnen doen.

De driekhoekjes worden aan de onderzak vastgestikt.

Nu kan ook de bovenzak in voeringstof door de zakopening worden getrokken en aan de onderzak worden vastgespeld. Vouw de zakstrook naar de zijnaad. Stik de zakdelen aan mekaar met een naadwaarde van 1 cm.

Omdat ik aan de binnenkant van de jas nog een voeringjas heb voorzien, vind ik het niet nodig om de gestikte randen van de zakken af te werken met een overlock- of zigzagsteek.

Afwerking van de zakstroken.

Nu kunnen we de zakingangen en de zakstroken best even licht persen. Gebruik hiervoor een katoenen doek of persdoek en strijk niet rechtstreeks op de wollen stof.

Als de zakstroken in vorm zijn geperst moeten de uiteinden nog smal worden doorgestikt op het voorpand.

De insteekzakken met zakstroken zitten nu helemaal afwerkt in de voorpanden.