Naaitips : De LORA jurk (LMV) with a double twist …

Dit naaiproject stond ook al een eeuwigheid op mijn to-do lijstje en het is er gelukkig dan toch van gekomen. Erover schrijven heeft ook een eeuwigheid geduurd, zo lijkt het … .

Intussen is de publicatie van dit populaire patroon toch al bijna twee jaar jong, want de Lora is één van de jurken uit de editie sept-okt 2015. Wat mij opnieuw enorm aansprak aan dit patroon is de eenvoud ervan … en het feit dat de jurk in het magazine in het zwart is uitgevoerd : the perfect little black dress ! La Maison Victor heeft een ander patroontje dat ze “Little black dress” hebben gedoopt, maar persoonlijk ik vind dat die eer toekomt aan de LORA.

De Lora jurk uit de editie sept-okt 2015 – La Maison Victor

Benodigdheden.

De LORA is een rechte jurk met ¾ mouwen en vraagt om een stof met wat “body”. Voor deze jurk gebruik je beter geen te lichte en te dunne stoffen, want die zullen het silhouet van de jurk niet houden. Ik koos voor een licht gewatteerde zwarte jersey jacquard met een subtiel bloemetjespatroon.

Voor de jurk die ik uit de stof wou toveren had ik slechts 140 cm (van 150 cm breed) stof nodig én een zwarte blinde rits van 60 cm.

Aanpassingen aan het patroon.

De zakken in de jurk vind ik wel geweldig, maar omdat ik er een échte LBD (Fashion code en afkorting voor “Little Black Dress”) wil van maken, ga ik de jurk uitvoeren zonder de insteekzakken in het voorpand. Daarvoor moet ik eerst het rokdeel van het voorpand aanpassen en dat is helemaal niet zo moeilijk als het lijkt.

Eens het rokdeel van het voorpand – waar de uitsparing voor de insteekzak is voorzien – is doorgetekend op patroonpapier, hoef je eigenlijk alleen maar het patroonpapier over het patroondeel van de zak te schuiven en verder te tekenen. Je tekent op het patroonpapier gewoon door over het zakdeel, waardoor je nu een compleet gesloten rokdeel krijgt.

Volgende illustratie zou dat moeten verduidelijken :

Naden en zomen.

De werkbeschrijving vraagt je om voor de zoom van de jurk en de zoom van de mouw 4 cm zoomwaarde te voorzien. Alle andere naden krijgen 1 cm naadwaarde aangetekend, behalve het rokdeel en het lijfje van het voorpand, die beiden op een stofvouw worden geknipt. Omdat de jurk voorzien wordt van een blinde rits het ik voor de hele middenachternaad (het lijfje en het rokdeel) heb ik 2 cm naadwaarde aangetekend.

In de werkbeschrijving wordt ook gevraagd om de ingangen van de zakken te verstevigen met naadband, maar aangezien ik een versie maak zonder zakken, is deze voorbereidende stap hier niet aan de orde.

Constructie van de jurk.

De coupenaden of figuurnaden.

De werkbeschrijving vraagt om eerst het hele voorpand af te werken, te beginnen met de coupenaden van het lijfje. Ik werk liever ineens alle coupenaden af; ook die van het achterpand. In deze jurk zitten coupenaden in het lijfje van het voorpand en het lijfje en het rokdeel van het achterpand.

Om coupenaden of figuurnaden precies te kunnen stikken is het van vitaal belang dat alle markeertekens precies worden overgenomen. De “kop” van iedere coupenaad markeer ik gewoonlijk met een rijgdraadje en de eindpunten van de benen van de coupenaad maak ik zichtbaar door knipjes te geven in de naadwaarden.

Hoe ik coupenaden stik, kan je helemaal nalezen in de blogpost over het satijnen topjes met volants. Het resultaat aan de binnenzijde van deze jurk zie je in volgende illustraties :

In het rokdeel van het voorpand worden geen figuurnaden, maar plooien voorzien. De plooiwaarde van deze 4 plooien moet naar het midden van het rokdeel worden gelegd om ze in positie te kunnen stikken. Met een recht stiksel in de naadwaarde (op 0,75 cm van de bovenrand van het rokdeel ongeveer) zet je ze vast.

De plooiwaarde van de 4 plooien wijzen naar het midden van het rokdeel. De plooien worden vastgestikt op 0,75 cm van de bovenrand.

De lijfjes aan de rokdelen zetten.

Als alle coupenaden en de plooien zijn gemaakt, dan kunnen deze stukken aan mekaar worden gezet. Bij het aansluiten van de rokdelen op de lijfjes van zowel het voorpand als de twee achterpanden moet je er wel voor zorgen dat de plooien en de coupenaden ter hoogte van de taillenaad mooi in mekaar verder lopen. Een rechte steek van gemiddelde steeklengte is in principe voldoende om de taillenaad te sluiten. Voor deze naad koos ik er echter voor om met een stretchsteek te werken; zo kan de taillenaad wat meer meegeven in de breedte. Als afwerking wordt de naadwaarde samengenomen overlockt of afgewerkt met een zigzagsteek en naar het lijfje toe gestreken.

Als de lijfjes met de rokdelen zijn verenigd, dan is het moment aangebroken om alle schoudernaden, de zijnaden en de middenachternaden van het achterpand af te werken met een overlock- of zigzagsteek.

Het inzetten van de blinde rits in de middenachternaad.

Voor het inzetten van een blinde rits vertrek je steevast van twee panden waarvan de naad nog niet is gesloten.

Een uitgebreide blogpost over het inzetten van een blinde rits vind je hier.

Als je werkt met een stofje waar een doorlopend patroon inzit, dan moet je erop letten dat de rits zó zit dat het patroon over de rug mooi doorloopt. Vaak betekent dat dat je één van de ritsdelen een paar keer subtiel zal moeten herschikken ten opzichte van het eerste ritsdeel dat je hebt vastgeregen.

In dit stofje zit niet echt een patroon dat doorloopt, maar de taillenaad tussen de lijfjes en de rokdelen moet wél netjes doorlopen over de rits heen.

Om het mooiste resultaat te bekomen bij het inzetten van een blinde rits (of een andere rits) kan je best de ritsbandjes volledig vastrijgen (of driegen) aan de achterpanden. Voor het inzetten van een blinde rits, vervang je ook je gewone stikvoetje door een blinderitsvoetje. Dat blinderitsvoetje glijdt vlotjes over de rijgsteken in de ritsbandjes; kopspelden verhinderen echt het netjes en egaal vaststikken van de ritsbandjes. Stikken doe je met een rechte steek van gemiddelde steeklengte. Als de blinde rits is vastgestikt dan verwijder je best eerst de rijgdraadjes vooraleer je de rest van de middenachternaad helemaal sluit met een rechte steek.

Bij het positioneren van de blinde rits moet je er oog voor hebben dat de taillenaad en/of een patroon in de stof mooi doorloopt.

Zowel het voorpand als het achterpand van de jurk zijn nu afgewerkt en kunnen aan mekaar worden gezet via de schoudernaden. De schoudernaden (die al zijn afgewerkt met een overlock- of zigzagsteek) worden gesloten met een rechte steek. De naden strijk je daarna open.

Daarna kan je beide zijnaden van de jurk sluiten met een rechte steek. Ook deze naden strijk je open.

Het inzetten van de mouwen.

Voor je de mouwen sluit via de onderarmnaad, is het aangewezen deze naden, samen met de zoom, eerst af te werken met een overlock- of zigzagsteek. Daarna sluit je de mouwen eenvoudigweg met een recht steek van gemiddelde steeklengte en een naadwaarde van 1 cm. Deze naad strijk je open.

De jurk leg je met de verkeerde kant naar buiten en in ieder armsgat schuif je nu de mouwen, de goede kanten tegen mekaar. Je let erop dat het merkteken in de mouwkop precies aansluit op de schoudernaad, en dat de onderarmnaad van de mouw precies aansluit op de zijnaad van de jurk. Je zorgt er ook voor dat de andere merktekens in de mouwkop en het armsgat overeenkomen. Je speldt de hele naad rondom rond vast met kopspelden. Bij deze jurk hoeft de top van de mouwkop niet gerimpeld te worden om hem netjes in het mouwgat te kunnen vastspelden. De afmetingen kloppen precies en de stof is rekbaar, dus ik heb geen problemen ondervonden om de mouwen precies in de armsgaten te kunnen spelden. De mouwen stik je met een naadwaarde van 1 cm en een rechte steek vast. De naadwaarde werk je daarna samengenomen af met een overlock- of zigzagsteek.

Het halsbeleg.

Vooraleer je het halsbeleg aan mekaar zet, werk je best eerst de schoudernaden en de middenachternaden van het rugdeel van het halsbeleg af met een overlock– of zigzagsteek.

Daarna maak je het hele halsbeleg dicht door de schoudernaden te stikken met een rechte steek; je strijkt deze naden daarna open. Nu kan je ineens de hele onderrand van het halsbeleg afwerken met een overlock- of zigzagsteek.

Met de goede kanten tegen mekaar schuif je nu het halsbeleg over de halsopening van de jurk en je speldt het halsbeleg rondom rond vast. Je let erop dat de schoudernaden van het halsbeleg precies overeenkomen met de schoudernaden van de jurk.

Van middenachternaad tot middenachternaad stik je het halsbeleg over de hele halslijn vast met een rechte steek.

Om het halsbeleg daarna netjes naar binnen geplooid te kunnen houden, stik je hem best eerst smal door op de naadwaarde van de halsnaad. Voor het mooiste resultaat achteraf in een project met een rits heb ik ondervonden dat je het beleg beter niet tot helemaal tegen de middenachternaad doorstikt. Anderhalve tot één cm vóór iedere de ritsband aan elke kant van het achterpand, stop je met doorstikken.

Je keert het halsbeleg opnieuw zodat de goede kanten van de stof opnieuw op mekaar liggen en je stikt het halsbeleg aan de jurk via de middenachternaden. Voor het mooiste resultaat doe je dit met het blinderitsvoetje, maar dat hoeft niet per se. Je zorgt gewoon dat je tot zo dicht mogelijk tegen de tandjes van de rits komt bij het stikken.

Daarna knip je de hoekjes weg, zo neem je het volume weg aan de bovenkant van de rits en kan je de hals netjes plat persen.

Eens de hals mooi is platgestreken kan je het halsbeleg best nog even vastzetten aan de jurk via de schoudernaden. Dat doe je met een aantal rechte steken precies in de schoudernaad, ofwel met de hand, ofwel met de naaimachine.

De afwerking.

De jurk is zo goed als af; er rest ons nog alleen het zomen van de mouwen en de onderrand.

Zowel de zoom van de mouwen als die van de jurk heb ik eerst 4 cm naar binnen gestreken en ze daarna met de hand met een blinde zoomsteek vastgezet.

Now here comes … the double twist.

Omdat ik wel van experimentjes houd en omdat ik deze jurk iets “extra” wou geven bedacht ik om een brede strook stenen in de taille te naaien. Ik vind opnaaibare stenen een geweldig en eenvoudig idee om een kledingstuk naar een heel ander niveau te brengen.

Hoe eraan te beginnen ?

Ik wil de strook stenen in de taille en het ontwerp van de jurk maakt het mij werkelijk gemakkelijk : de taillenaad is perfect om te fungeren als basislijn voor de strook : alle stenen moeten boven deze lijn komen.

Ik wil ook dat de stenen aan de onderkant van de strook dichter bij mekaar staan en beginnen “uitlopen” naar boven toe. Ik heb dus één en ander uitgeprobeerd met het leggen van stenen in een bepaald patroon, totdat ik een patroontje vond dat me wel beviel. Ik mat de hoogte tussen de onderste rij stenen en de bovenste rij stenen en kwam uit 9 cm.

De omtrek in de taille van deze jurk is 72 cm; dus om de hele taille te kunnen bezetten met een strook stenen, moet ik een rechthoek van 72cm x 9cm vullen met een patroon steentjes.

Op mijn werktafel heb ik dus een rechthoek van 72cm x 9cm getekend en deze rechthoek heb ik daarna helemaal gevuld met de uitgelegde stenen. Nu is het een beetje puzzelen en proberen om de steentjes mooi evenwichtig verdeeld te krijgen. Eens ik het patroon helemaal heb uitgelegd naar mijn zin, heb ik voldoende foto’s genomen. Voor het geval dat … je weet maar nooit … .

Het opnaaien van zo’n patroon steentjes is niet op 1-2-3 geklaard, dus als je dit klusje in verschillende fasen moet doen is het slim om zo’n patroon uit te leggen op een plaats waar de steentjes een tijdje ongestoord kunnen blijven liggen ;).

Hoe het uitgelegde patroon stenen op de jurk krijgen ?

Hoe begin je er nu aan om het patroon steentjes precies zo op de jurk te krijgen zoals je ze hebt uitgelegd ? Wel ik ben begonnen met de onderste rij stenen en heb eerst de afstand gemeten tussen twee stenen. Op die gelijke afstand van mekaar heb ik ze allemaal precies boven de taillenaad vastgenaaid. Ik heb ook iedere steen afzonderlijk vastgenaaid, omdat ik wou vermijden dat de draden die de stenen met mekaar zouden verbinden aan de binnenkant van de jurk zouden beginnen “trekken” aan de stof, die rekbaar is.

Vanaf de tweede rij stenen had ik minder houvast aan oriëntatielijnen in de jurk zelf, dus heb ik eerst de afstand van iedere rij stenen ten opzichte van de vorige rij stenen in het patroon nagemeten. Die afstanden – die horizontale stroken zijn – heb ik daarna met rijgdraadjes weergegeven in de stof van de jurk. Zo heb je voor iedere volgende rij stenen een oriëntatielijn voor waar ze moeten komen en kan je heel vlot en snel alle stenen volgens het patroon op de jurk naaien. Ik heb de stenen er rij per rij opgenaaid, omdat ik dat de beste manier vond om de verhoudingen in het patroon het best te behouden.

Als alle stenen zijn vastgenaaid moeten alleen nog de rijgdraadjes worden verwijderd en dit is dan het eindresultaat :