Wat is imitatieleer ?

Imitatieleer of kunstleder is een imitatie van leer die bestaat uit een kunststof die is aangebracht op een drager van textiel. In de kunststof wordt een tekening of structuur gedrukt die lijkt op de structuur van een soort leer (Bron: Wikipedia). Het is een niet-geweven stof gemaakt van synthetische polymeren en combinaties ervan met andere vezels. Kunstleder wordt hoofdzakelijk vervaardigd uit PVC (polyvinylchloride), polyurethaan en/of polyester. Bepaalde kwaliteiten imitatieleer zijn bijna niet van echt leer te onderscheiden.

Imitatieleer is beschikbaar in verschillende kleuren, diktes en gewicht. Denk dus goed na over het gewicht en hoe de stof moet aanvoelen voor het ontwerp dat je voor ogen hebt. Voor een bikerjack zal je een veel steviger soort imitatieleer nodig hebben dan voor een zwierig cirkelrokje.

Is imitatieleer = skai ?

Skai is de merknaam van imitatieleer van de Duitse firma Konrad Homschuch AG, dat in 1958 op de markt kwam. Intussen is de merknaam verwaterd tot de soortnaam skai en werd het synoniem voor imitatieleer. De naam skai wordt doorgaans gebruikt voor imitatieleer dat gebruikt wordt als bekledingsstof voor meubels, en voor de vervaardiging van kleding en tassen. Imitatieleer met de merknaam Skai heeft de reputatie van uitstekende kwaliteit en dus bijzonder duurzaam te zijn.

Eigenschappen van imitatieleer.

  • Imitatieleer is goedkoper dan echt leder en is gemakkelijker te verwerken.
  • Het is verkrijgbaar op rol in tegenstelling tot echt leder, dat alleen in “vellen” of “huiden” verkrijgbaar is. Om die reden leent imitatieleer zich gemakkelijk voor de realisatie van grotere naaiprojecten, daar waar het vinden van gelijke of gelijkaardige vellen echt leder voor grotere projecten soms een uitdaging kan zijn.
  • Het neemt geen vocht op en het laat geen vocht door.
  • Imitatieleer rafelt niet : het is dus niet noodzakelijk om randen, naden en zomen af te werken, hoewel dat bij bepaalde creaties de “professionele look” wel ten goede komt. Naden kunnen gewoon met een kartelschaar bijgewerkt worden.
  • De bovenlaag glijdt niet zo gemakkelijk onder een gewoon stikvoetje van de traditionele naaimachine door. Omdat de bovenlaag niet gemakkelijk “glijdt” is imitatieleer ook niet gemakkelijk met de hand te naaien;
  • De verkeerde kant van imitatieleer kan afgewerkt zijn met een gladde laag of met een ietwat ruwere laag.

Tips om te werken met imitatieleer.

Markeren en knippen.

  • De goede kant van imitatieleer heeft geen draadrichting, dus je hebt een beetje creatieve vrijheid als het erop aan komt om je patroondelen op de stof te schikken.
  • Vaak heeft kunstleder voor kledingtoepassingen wél een lichte stretch. Houd rekening met de richting waarin de stof rekt wanneer je kledingstuk in een bepaalde richting moet “meegeven”. Vaak is dat volgens de breedtematen : borst-, taille- en heupomtrek.
  • Om patroondelen uit te knippen leg je ze best op de verkeerde kant van de stof en tekent ze over met kleermakerskrijt of een markeerstiftje. Je kan ze dan eenvoudig op hun contouren uitknippen met met een cuttermes of – als je netjes kan knippen – met een gewone stofschaar.
  • Neem de markeringen van de patroondelen over op de verkeerde kant van de stof met kleermakerskrijt of markeerstiftjes.
  • Als je de patroondelen met een rolmesje uit de stof snijdt, dan houd je deze best op hun plaats met gewichtjes. Kies je ervoor om de patroondelen met kopspelden aan de stof te hechten, prik deze dan alleen in de naadwaarden die straks niet meer zichtbaar zullen zijn.
  • Om bepaalde onderdelen van je kledingstuk of accessoire in imitatieleer te verstevigen kan je ze best ook voorzien van een tussenvoering, zeker op plaatsen waar de stof onderhevig kan zijn aan uitrekken : taillebanden, halslijnen en schouders. Zowel geweven als niet-geweven opstrijkbare tussenvoering kan hiervoor gebruikt worden.

Naaien en persen.

  • Test altijd je naaimachine- instellingen, je steeklengte en draadspanning op een restje stof voor je begint aan je naaiproject in imitatieleer. Is dit je eerste naaiproject met imitatieleer ? Kies dan een eenvoudig project uit waar je jezelf vooral vertrouwd maakt met het materiaal.
  • Vermijd het gebruik van kopspelden omdat spelden permanente gaatjes maken in de stof. Als alternatief kan je paperclips, bureauklemmetjes, haarspelden of klemmetjes die door quilters gebruikt worden gebruiken. Deze laatste vind je normaal in de fourniturenhandel terug.

  • Voor de lichtere kwaliteiten imitatieleer kan je gerust werken met een universele naald van een hoog nummer (90/14 of 100/16); wanneer je werkt met het steviger materiaal kies je best voor een naaimachinenaald speciaal voor leer (leather). Deze hebben een hele scherpe punt en doorboren de stof probleemloos. Terwijl de deze “leather”naalden perfect zijn voor het naaien van echt leder kan je voor het stikken van imitatieleer ook “jeans” naaimachinenaalden
  • Als je aan een nieuw project in imitatieleer begint, gebruik dan steevast een nieuwe naaimachinenaald. Imitatieleer verslijt naaimachinenaalden veel sneller dan gewone stofjes.
  • Voor het met de hand naaien van leer of imitatieleer kan je ook best een speciale daarvoor ontwikkelde naald gebruiken : een ledernaald. Het is een stevige naald met een hele scherpe driehoekige punt.

“Leder” of “Leather” naaimachinenaalden

Naald om zware kwaliteiten leder en imitatieleer met de hand te naaien.

  • Voor het stikken van imitatieleer gebruik je best een (rechte) steek van grote steeklengte. Een kleine steeklengte maakt meer perforaties in de naad, waardoor de naad zwakker wordt.
  • Naden openmaken en opnieuw beginnen is vaak geen optie : iedere steek maakt permanente gaatjes en een tweede naad bovenop een oudere rij perforaties zal de naad verzwakken.
  • Om precies dezelfde reden is het beter om niet een tweetal steken terug te stikken om de draad vast te hechten. Het is beter om aan het begin en einde van iedere stiklijn een lang eind spoel- en bobijndraad te houden en deze aan mekaar te knopen om de stiklijn vast te hechten.

De stikdraad hecht je vast door aan het begin en het einde van de stiklijn een knoopje te maken met de uiteinden.

  • Gewoon polyester naaigaren is uitstekend om imitatieleer te naaien, voor het steviger werk kan je beter nylon naaigaren
  • Stik zo veel als mogelijk via de verkeerde kant van imitatieleer. De goede kant van leer en imitatieleer heeft de neiging om aan het naaimachinevoetje te blijven “plakken”. Om dit te vermijden kan je werken met een boventransportvoetje, een rolvoetje of een (anti-kleef) teflon voet op je naaimachine. Als je deze voetjes niet in je collectie hebt en je wil ook liever niet investeren in een extra voetje, dan kan je dit probleempje gemakkelijk verhelpen door matte Scotch tape aan de onderkant van je gewone machinevoetje te plakken.
  • Wat je ook steevast kan doen is een fijne strook papier (zijdepapier of ander glad papier) tussen de stof en het machinevoetje mee stikken. Persoonlijk vind ik dit een hele werkbare oplossing, die steevast bevredigende resultaten geeft.
  • Ineens bedacht ik of het niet mogelijk zou zijn om het idee van de matte tape en het strookje papier te combineren : een strookje papier aan de onderkant van je naaimachinevoetje kleven. Je hebt maar een klein stukje papier nodig in plaats van hele repen en je hoeft de stroken papier niet steeds evenwijdig te houden aan de naadlijn.

Dit is het resultaat :

Een perfecte stiklijn in de naad van het imitatieleer.

Ik sta versteld van het resultaat : de steken zijn mooi egaal, zowel aan de goede kant als aan de verkeerde kant en je hoeft achteraf ook geen papieren stroken meer weg te scheuren.

De lijmresten die achterblijven als je het papier verwijdert haal je gemakkelijk weg met een wattenschijfje en wat dissolvant.

  • Een ander geweldig trucje dat bepaalde naaisters – die niet hebben geïnvesteerd in speciale naaimachinevoetjes of dure naaimachines – ook gebruiken is een likje vaseline. Strijk gewoon een zuinige hoeveelheid vaseline langs de naad die je wil (door)stikken en je gewone naaimachinevoetje glijdt er vlotjes over. Na het stikken wrijf je de vaseline weg met een vochtige doek. Zorg er wel voor dat de vaseline niet in aanraking komt met stoffen die dit product zouden kunnen absorberen en was je naaimachinevoetje na het stikken met een beetje zeep vooraleer je aan een ander naaiproject begint.

Vaseline kan ook worden gebruikt op de naadlijn om de stof vlotter onder het gewone naaimachinevoetje door te halen.

  • Om imitatieleer te strijken of te persen zet je best de hitte van je strijkijzer op een niet al te hoge temperatuur (de wolstand). Je kan de temperatuurinstelling van je strijkijzer ook vooraf testen op een restje imitatieleer.
  • Pers altijd langs de verkeerde kant van de stof, om te vermijden dat je de bovenlaag beschadigt, verbrandt of zelfs smelt; bij voorkeur met een persdoek en gebruik GEEN STOOM.
  • Als je toch via de goede kant van de stof je stuk moet persen, gebruik dan steevast een (katoenen) persdoek.

Afwerken.

Afwerken van naden.

  • Echt leer en imitatieleer rafelen niet, dus de naadtoeslag hoeft niet afgewerkt te worden. Ze zijn zelfs heel mooi onafgewerkt, of afgewerkt met de kartelschaar. Opengeperste naden daarentegen blijven niet vanzelf open : je moet ze op de een of andere manier hechten.

  • De naden van imitatieleer kan je naar eigen smaak afwerken :
  1. Als je de naad sluit met een gewone rechte naad, dan kan je de naadtoeslag met textiellijm vastkleven. Met een behangrollertje kan je deze naadtoeslag goed plat duwen. Textiellijm kan je alleen gebruiken op die kwaliteiten imitatieleer waarvan de verkeerde kant een beetje ruw is. Textiellijm hecht moeilijk op gladde oppervlakten. Breng de textiellijm met mate aan : het platpersen met een rollertje zal het teveel aan lijm vanonder de naadtoeslag duwen.
  2. Bij de lichtere kwaliteiten imitatieleer kan je de opengeperste naad ook dichthouden met speciale zelfklevende tape voor leder of zoomband (PRYM).
  3. De naadwaarden van de opengeperste naad kan je ook op de goede kant van het imitatieleer langs elke kant van die naad doorstikken. Deze manier kan je ook gebruiken om coupenaden (of figuurnaden) netjes plat te houden.

  1. De naadwaarden van een rechte naad kan je ook naar één kant persen en hem 1 keer doorstikken op de goede kant van het werk.

  1. Je kan deze naadwaarden ook 2 keer doorstikken op de goede kant van het werk.

Als je ervoor kiest om de naden van je imitatielederen project door te stikken, dan krijg je vaak een mooier resultaat door de draadspanning een beetje te verlagen.

Afwerken van coupenaden.

Als je werkt met figuurnaden (of coupenaden) in je ontwerp, dan moet je deze bijna tot tegen de naad bijknippen om “bulk” aan de binnenkant van je kledingstuk te vermijden.

Onderhoudstips.

  • Niet alle imitatieleer is wasbaar. Als er geen duidelijke wasinstructies voorhanden zijn of je twijfelt, dan kan je dit best testen met een restje, door dit vooraf eerst op te meten en te wassen en te drogen. Meet je test-restje nog eens na nadat je het hebt gewassen en gedroogd en controleer of het is gekrompen of beschadigd.
  • Vlekken op de goede kant van de stof haal je best weg met een vochtige doek. Imitatieleer is altijd afwasbaar met een vochtige doek.
  • Je imitatieleren kledingstuk kan je met de hand wassen in koud of lauw water. Je kan het handwasprogramma van je wasmachine gebruiken, maar vermijd centrifugeren.
  • Droog imitatieleer nooit in de droogkast.

Hieronder kunnen jullie meegenieten van de fantastische realisatie van een imitatielederen jasje door Ann Motet van de gloednieuw blog Anntjes Atelier, uitgevoerd in een heel soepel en zacht zwart imitatieleer met een binnencoating van suèdine uit de shop. Happy Sewing !!!