Heel wat naaisters voelen een natuurlijke weerstand tegen het naaien met satijn. Vaak is dat uit onwetendheid, want er bestaan helaas héél wat misverstanden over satijn.

Wat is satijn ?

Satijn is eigenlijk de benaming voor een weefwijze van de draden waaruit een stof is geweven, maar de benaming wordt ook gebruikt om de stof die zo is geweven te benoemen.  Bij een satijnbinding gaat de inslagdraad onder vier scheringdraden door en dan over één heen. Door deze binding ontstaat een weefsel dat glanst. De binding wordt toegepast in weefsels die bestaan uit natuurlijke vezels en in weefsels die zijn vervaardigd uit synthetische vezels of een combinatie van beide.

Eigenschappen van satijn.

° Satijn is erom bekend om vlot te draperen en wordt daarom vaak gebruikt in in biais (schuin van draad) geknipte ontwerpen.

° Satijnen stoffen rafelen en rimpelen gemakkelijk en zijn gevoelig voor de hitte van het strijkijzer. Om te weten op welke hitte je de stof mag persen of strijken is het van belang te weten uit welke vezels (natuurlijke of synthetische) de satijn werd vervaardigd.

Satijnen stofjes rafelen heel gemakkelijk uit.

° Water maakt gemakkelijk vlekken op satijn, dus satijn kan je beter niet stomen en gebruik bij het naaien beter geen markeermiddelen die met water moeten verwijderd worden.

Verschillende soorten satijn ?

  1. Daar de binding wordt toegepast op verschillende soorten vezels, bestaan er ook verschillende soorten satijn, ingedeeld naar de grondstof waaruit de stof is gemaakt : polyestersatijn, katoensatijn, zijdesatijn, wolsatijn. Het eerste woord verwijst naar de grondstof; het tweede woord verwijst naar de satijnbinding van het weefsel.

De bekendste soorten satijn met natuurlijke vezels zijn :

Zijdesatijn is een stof geweven uit zijde met een glanzend oppervlak en ofwel een glanzende ofwel een matte achterkant.

Sateen (eng.), satinet of katoensatijn is een satijnweefsel geweven uit katoenen draden waardoor het weefsel glanzend is en zijdezacht aanvoelt. Het weefsel vind je in verschillende gewichten en kwaliteiten.

Wolsatijn. Wol met een satijnbinding dus. Het is een luxueuze en kostbare stof die hoofdzakelijk wordt gebruikt voor de vervaardiging van jassen, jasjes en herenkleding.

De satijnbinding wordt heel vaak toegepast in weefsel op basis van synthetische vezels, waarvan de bekendste polyester, acetaat en rayon/viscose zijn. Satijn vervaardigd uit synthetische vezels is beter bestand tegen frequent/intensief gebruik.

  1. Satijn wordt ook vaak ingedeeld naar haar uitzicht of de toepassingen waarvoor de stof gebruikt wordt. De bekendste zijn :

Bruidssatijn : is een dichtgeweven fijne satijn met een mattere finish en lichter van gewicht dan duchesse satijn. Het woord zegt het zelf; bruidssatijn wordt doorgaans gebruikt voor het maken van bruidsjurken en –kledij.

Satijn duchesse : of duchesse satijn is een zwaardere, luxueuze en zeer glanzende satijn van fijn garen dat in een zeer dichte satijnbinding is geweven. Oorspronkelijk is duchesse satijn vervaardigd uit zijde, maar deze satijnsoort kan ook zijn gemaakt uit viscose, polyester of acetaat. Satijn duchesse wordt doorgaans gebruikt in bruidskledij en avondkledij.

Crêpe satijn : is glanzend aan één zijde (de goede kant) en heeft een matte crêpe finish aan de andere zijde. Eigenlijk kunnen beide zijden van deze stof gebruikt worden als goede kant van de stof. Crêpe satijn wordt doorgaans vervaardigd uit zijde en viscose, maar kan ook gemaakt zijn uit synthetische vezels. Deze toepassing van satijn wordt vaak gebruikt voor bloesjes, jurken, avondjurken maar ook als voering.

Charmeuse : is een zachte en lichte satijn met een semi-glanzende goede kant en een matte achterzijde. Charmeuse lijkt heel goed op crêpe satijn maar is lichter en minder glanzend en alleen de goede kant wordt gebruikt voor de buitenkant van kledingontwerpen.

Tips om te werken met satijn.

Bewaren.

Kostbare satijn bewaar je best opgerold. Zo vermijd je dat er diepe vouwen in de stof komen die er later moeten uitgeperst worden. De hitte van het strijkijzer kan de satijn namelijk verbranden.

Markeren en knippen.

° Om markeringen aan te brengen op satijn, zoals coupenaden of zakopeningen, gebruik je best kleermakerskrijt of een andere droog afwrijfbare pen of potlood. Water zou wel eens vlekken kunnen maken op satijn, dus je gebruikt best geen markeermiddelen waarvoor je later water nodig hebt om ze te verwijderen.

Kleermakerskrijt in verschillende kleuren.

° Het aanbrengen van markeringen doe je ook aan de verkeerde kant van de stof. Je kan vooraf steeds testen op een restje om te zien of je de markeringen vlot kan verwijderen.

° Ook een traceerwieltje en carbonpapier kan je gebruiken om markeringen aan te brengen op satijn. Je gebruikt hiervoor best een traceerwieltje met een gladde rand of stompe puntjes. Scherpe tandjes kunnen de stof beschadigen.

° Voor het aanbrengen van markeringen met rijgdraadjes gebruik je best zijden garen (als je dat hebt) en een fijne, scherpe handwerknaald.

° Omdat de goede kant van satijn glanst, is het van belang dat je, bij het uitleggen van de patroondelen op de stof, de draadrichting respecteert. Zorg ervoor dat alle patroondelen in dezelfde richting liggen. Spelden doe je ook best in de naadwaarden, hoewel kopspelden meestal geen permanente gaatjes achterlaten in de stof.

° Gebruik voor het knippen van satijn een hele scherpe stofschaar of laat je schaar goed slijpen. Door een “clean cut” zullen de randen van je patroondelen minder gemakkelijk rafelen en zal je minder snel draadjes lostrekken of lusjes maken in de stof van je patroondelen.

° Laat de patroondelen na het knippen even rusten. Zo ben je zeker dat de delen niet “uitgerokken” zijn vooraleer je begint te naaien.

Naaien en persen.

° Voor het naaien met satijn gebruik je best een fijne naaimachinenaald (Microtex), goed kwaliteitsgaren (zijde of polyester) en een rechte steek van kleine tot gemiddelde steeklengte.

Fijne satijnen stoffen verwerk je best met aangepaste fijne naalden.

° Het is aangewezen om satijnen patroondelen eerst te spelden vooraleer ze te verwerken onder de naaimachine. Om te vermijden dat er permanente perforaties ontstaan in de stof, kan je de kopspelden alleen in de naadwaarden spelden.

° Je kan de patroondelen ook vooraf aan mekaar rijgen of driegen met fijn garen. Deze werkmethode is zeker aan te raden bij ronde naden. Satijn is vrij glad en vooraf rijgen zal ervoor zorgen dat de stoflagen netjes op mekaar blijven liggen terwijl de patroondelen aan mekaar gestikt worden.

° Houd de satijnen stof strak terwijl je de stoflagen onder het naaimachinevoetje laat doorgaan, zo vermijd je fronsen en rimpels in de naden.

° Vermijd het gebruik van tornmesjes bij naaiprojecten met satijn. Bij het losmaken van een naad ontstaan niet zelden gaatjes in de fijne stof. Als je graag een naaiproject in fijne, delicate satijn wil maken, overweeg dan eerst om een proefversie van je project te maken.

° Omdat water gemakkelijk vlekken maakt op satijn, gebruik je beter geen stoom bij het strijken of persen van deze stof. Stoom maakt de stof ook” bobbelig”. Strijk satijn steeds langs de verkeerde kant van de stof. Moet je satijn persen langs de goede kant van de stof, gebruik dan altijd een katoenen persdoek.

° Om diepe plooien en vouwen in de goede kant van de stof te vermijden, kan je ook steeds een stukje papier onder de naden leggen wanneer je ze via de verkeerde kant van de stof openperst.

Afwerken.

Onafgewerkte naden zijn helaas geen optie bij deze stofsoort, dus de naden minstens afwerken met een zigzag- of overlocksteek is een MUST. Deze methoden zijn ideaal en geven geen doorkijk langs de goede kant van hetwerk.

De naden van een kledingstuk in satijn kan je heel snel en gemakkelijk afwerken met een overlocksteek.

Je kan ook altijd overwegen om je kledingstuk in satijn te voeren : de voering zal de druk op de naden van het satijn wat wegnemen en zal het uitzicht van het kledingstuk eleganter maken.

Onderhoudstips.

Mooie ontwerpen in dure satijnen stoffen breng je best naar de droogkuis, want zoals herhaaldelijk aangegeven hierboven : water maakt wel eens vlekken op satijnen stoffen. Vermijd dus water en stoom via de wasmachine en het strijkijzer.

Persen en strijken doe je best langs de binnenkant van je kledingstuk of met een persdoek als je toch op de goede kant van de stof moet strijken.

Strijk met een metalen kleerhanger langs de binnenkant van een satijnen kledingstuk om de statische lading van de stof te halen.

Een metalen kleerhanger neutraliseert de statische lading in kledingstukken van satijn.

Op de blog vind je een aantal projecten uitgevoerd in satijn :

De Raven jurk van La Maison Victor

De Raven jurk van La Maison Victor uitgevoerd in een polyestersatijn met digitale print.

De Stella top van La Maison Victor

De Stella top van La Maison Victor uitgevoerd in een uni polyester satijn.

Een satijnen top met volants van Burdastyle

Een topje met volants uit Burdastyle, uitgevoerd in een uni polyestersatijn.