Naaitips : De RAVEN jurk in satijn – La Maison Victor 05/2016

Helemaal aangestoken door de versie die Ann maakte van de Raven jurk – die haar beeldig staat overigens – moest en zou ik hem ook maken. De Raven is een hele korte rechte jurk die bijzonder geschikt is voor een avondje uit. Hij heeft verborgen zakken in het voorpand en een diepe V hals, waardoor je hem zo over je hoofd trekt. Het exemplaar in het magazine is uitgewerkt in een viscose crêpe met luipaardmotief, maar ik heb de jurk gemaakt van een panelstofje in satijn.

 

De Raven jurk van LMV 05/2016

 

Benodigdheden.

Omdat het model van de jurk vrij eenvoudig is, kan je dus “all the way” gaan met je stofje. Ik bedoel daarmee de print van je stofje. Voor deze jurk kies je best een soepele stof die voldoende gewicht heeft om vlot te draperen.

Voor maatje 34 heb je volgens de werkbeschrijving 165 cm stof (met een stofbreedte van 140 cm) nodig. Aangezien ik werk met een panelstofje in satijn, moet ik rekening houden met de repetitie van het patroon in de panelen van de stof. Gelukkig kon ik voor- en achterpand uit één lengte halen, zodat de afbeelding van het paneel netjes kon doorlopen; de mouwen moesten uit een andere paneelrepetitie komen. Ik heb dus in totaal (2 x 95cm) 1,90 m polyestersatijn gebruikt voor mijn jurk.

Verder heb ik ook fijn plakvlies (vlieseline) gebruikt om het halsbeleg en de zakingangen in het voorpand mee te verstevigen en naadband om de halsuitsnijding mee te verstevigen.

Door de brede V-hals trek je deze jurk gewoon over je hoofd, dus ritsen en knoopjes hebben we voor deze jurk niet nodig.

 

Naden en zomen.

Het voor- en achterpand en hun respectieve belegen worden op een stofvouw geknipt, dus op middenvoor en middenachter hoeven we geen naadwaarden te voorzien. Voor alle naden van deze jurk voorzie ik 1 cm naadwaarde, ook op de biesjes waarmee de mouwen zullen worden afgewerkt.

Er wordt aangewezen om 3 cm zoom te voorzien – hetgeen ik ook effectief heb gedaan – maar dat blijkt voor deze korte jurk toch wel heel nipt te zijn. Uiteindelijk heb ik de overlockte onderrand van de zoom 1 cm omgestreken en gewoon doorgestikt. Als je graag een ruime zoom aan deze jurk hebt, maar hem toch niet té kort wil hebben, voorzie dan meer dan 3 cm zoomwaarde.

 

Constructie van de jurk.

Verstevigen.

Vooraleer we kunnen beginnen met het naaien van deze prachtige jurk, moeten we eerst een aantal patroondelen verstevigen. Ik heb voor de versteviging een fijne en lichte opstrijkbare vlieseline gekozen, die de stof niet té stijf doet staan.

De volgende onderdelen kan je best eerst verstevigen :

° Beide zakingangen op de patroondelen A en B van het voorpand;

° Het halsbeleg van het voorpand en het halsbeleg van het achterpand;

° De halsuitsnijding op de panden A en C heb ik verstevigd met naadband;

° De mouwbiesjes (2x) moeten ook helemaal verstevigd worden.

 

Versteviging van de halsuitsnijding met naadband.

 

De werkbeschrijving vraagt je ook om de onderrand van het voorpand en het achterpand met een strook van 8 cm plakvlies te verstevigen. Deze versteviging heb ik in de beginfase achterwege gelaten en ik heb de vlieseline achteraf ook niet meer toegevoegd.

 

De insteekzakken van het voorpand.

De markeertekens die de ingangen van de zakken in het voorpand markeren moeten heel nauwgezet worden overgenomen, want deze punten moeten precies op mekaar passen. Zoals is aangegeven op de afbeeldingen in de werkbeschrijving doe ik dat ook altijd met rijgdraadjes.

Het voorpand van deze jurk maak je volledig door de panden B met de goede kant op de goede kant van A te leggen, alle markeertekens op mekaar, en met een rechte steek van gemiddelde steeklengte van de zoom tot aan de onderste markering van de zak te stikken. Je hecht de draad af en herbegint daarna met stikken van het bovenste rijdraadje tot aan de bovenkant van de jurk. Voor de andere kant van het voorpand doe je precies hetzelfde.

Uitgebreide tips over wat satijn is en hoe je met satijnen stoffen werkt, vind je trouwens in dit blogartikel.

Het “inzetten” van de insteekzakken is eigenlijk kinderspel. De afbeeldingen in de werkbeschrijving zijn heel duidelijk.

Je legt het voorpand A met de goede kant naar boven en de zijdelen B met de goede kanten erop dichtgevouwen voor je en je speldt de zijkanten van één zakdeel E met de goede kanten op de goede kanten van de belegdelen van A. Met een naadwaarde van 1 cm stik je deze delen aan mekaar vast en je werkt ze ineens af met een zigzag- of overlocksteek.

 

Beschrijving over het naaien van de insteekzakken van het voorpand.

 

Daarna keer je het werk zodanig dat het voorpand A met de verkeerde kant én het eerste vastgezette zakdeel E met de goede kant naar boven voor je ligt. De zijpanden B liggen onder het voorpand A; alleen de belegdelen van de zakken zijn zichtbaar. Je pint het tweede zakdeel E op de belegdelen van de zijpanden B en stikt ze met een naadwaarde van 1 cm vast. De naden werk je daarna ook af met een zigzag- of overlocksteek.

 

 

De twee zakdelen, die nu wel aan de voorpanden A en B zijn vastgezet, moeten nog aan mekaar worden gestikt via hun bovenkant en onderkant. Dat doe je van belegdeel tot belegdeel met een rechte steek en een naadwaarde van 1 cm. Alle binnennaden van het voorpand kan je nu in twee vlotte bewegingen afwerken met een zigzag- of overlocksteek : van de bovenste linker coupenaad over de bovenkant van de binnenzak naar de rechter coupenaad én van de onderste linker coupenaad over de onderkant van de binnenzak naar de rechter coupenaad. Het voorpand is nu helemaal afgewerkt.

 

De afwerking van de binnenkant van het voorpand gebeurt in twee vlotte stiklijnen.

 

De schoudernaden en het halsbeleg.

Omdat de schoudernaden worden opgestreken, moeten we ze eerst afwerken met een zigzag- of overlocksteek. Daarna kunnen we de schoudernaden van het voor- en achterpand aan mekaar stikken met een rechte steek en een naadwaarde van 1 cm. De schoudernaden worden daarna opengestreken.

Met het voorste en achterste belegdeel (die we in het begin hebben verstevigd met fijn plakvlies) doen we nu precies hetzelfde : de schoudernaden werken we eerst af met een zigzag- of overlocksteek, om ze daarna met een naadwaarde van 1 cm aan mekaar te stikken. Als de schoudernaden van de belegdelen zijn opengestreken, dan kunnen we de buitenrand van het halsbeleg in één beweging afwerken met een zigzag- of overlocksteek.

Het halsbeleg leggen we met de goede kant op de goede kant van de halslijn van de jurk. Hierbij moeten we er attent op zijn dat alle merktekens op mekaar aansluiten en dat de schoudernaden van het halsbeleg en de schoudernaden van de jurk precies op mekaar liggen. In één beweging en met een naadwaarde van 1 cm kan het halsbeleg nu aan de halslijn van de jurk worden gestikt.

 

 

Om V-hals zo dadelijk perfect te kunnen afwerken, moet je een knipje geven in het halsbeleg en de halslijn van de jurk, tot precies tegen het stiksel van deze naad. Hoe fijner je hier kan werken, hoe mooier de punt zo dadelijk zal zijn.

 

Bij het inknippen van de V-hals moet je heel nauwkeurig tewerk gaan.

 

Het beleg houd je op zijn plaats door het daarna nog even door te stikken op deze naadwaarde. Strijk het halsbeleg met de naadwaarde eronder plat en stik daarna heel nauwkeurig dit halsbeleg op 2 mm van de naad vast op de onderliggende naadwaarde.

 

 

Om veel volume op deze halslijn te vermijden, dun je de overtollige naadwaarde best wat uit.

 

De uitgedunde halsnaad.

 

Het halsbeleg kan je ook op zijn plaats houden door het met een paar steekjes met de hand vast te zetten aan de schoudernaden van de jurk.

 

De mouwen.

De onderranden van de mouwen worden gerimpeld en hoe je dat doet, lees je uitgebreid in dit blogartikel.

De gerimpelde onderrand van de mouw moet precies even lang zijn als het mouwbiesje dat we er zo dadelijk zullen aanzetten.

 

 

Om de mouwen van een kledingstuk dat is gemaakt in een geweven stof in te zetten, moet je normaal gezien eerst de zijnaden van de jurk sluiten en de naad van de mouwen sluiten. Daarna zet je de mouw in het mouwgat door de mouw – met de goede kant naar buiten – in de binnenstebuiten gekeerde jurk vast te spelden, mouwnaad aansluitend op de zijnaad van de jurk. Alle andere merktekens liggen ook op mekaar.

Deze werkbeschrijving vraagt je de mouwen aan de panden te naaien zoals dat gebruikelijk is bij naaiwerken in jersey/tricot : vooraleer de zijnaden van de jurk en de naden van de mouwen te sluiten leg je elke mouw op de ongesloten panden van de jurk – de goede kanten op mekaar. Je stikt elke mouw van okselpunt over schouderkop naar okselpunt in één vlotte beweging met een naadwaarde van één cm.

 

 

Omdat ik ervoor gekozen heb deze jurk in polyestersatijn te maken (geweven stof waar 0% elasticiteit inzit) is deze werkwijze niet echt aangewezen. Toch heb ik geprobeerd om de mouwen zodanig op de panden vast te spelden zodat ik ze op bovenbeschreven manier zou  kunnen stikken. En wonderwel : het is gelukt ! Traag en voorzichtig heb ik de mouwkoppen onder de naaimachine gehaald en ik heb er zelfs geen rimpels of ongewenste vouwen aan overgehouden.

Eens de mouwen aan de panden zijn gezet, kunnen deze naden worden afgewerkt met een zigzag- of overlock steek en kunnen de zijnaden van de panden en de naden van de mouwen in één stikbeweging worden gesloten. Ook deze naden worden nadien samengenomen overlockt of voorzien van een zigzagsteekje.

 

De mouwbiesjes.

Met de mouwbiesjes – die langs de verkeerde kant verstevigd zijn met opstrijkbaar plakvlies – kreeg ik het maar niet in orde als ik de werkbeschrijving uit het magazine uitvoerde. Er schort naar mijn gevoel iets aan de synchroniciteit tussen de beschrijving en de illustraties, want het klopt gewoon niet. Ik kreeg de mouwbiesjes maar niet in een positie om ze correct te kunnen inzetten. Ik beweer natuurlijk niet dat het aan de uitleg in LMV ligt, het kan ook zijn dat ik een vitaal onderdeel van de hersenen mis… .

 

 

Ik heb van de mouwbiesjes dan maar mijn eigen versie gemaakt, die min of meer hetzelfde resultaat geven als de mouwbiesjes uit het magazine en er precies hetzelfde uitzien. Dit is hoe ik tewerk ben gegaan :

° Vouw en strijk het mouwbiesje dubbel in de lengte met de verkeerde kant van de stof naar boven;

° Vouw deze middenvouw weer helemaal open;

 

° Vouw de bovenrand van de bies naar deze middenvouw en doe hetzelfde voor de onderrand van de bies. Pers deze plooien.

 

° Vouw alleen de onderste rand van de bies weer open. De bovenrand blijft tegen te middenvouw geplooid liggen.

 

° Keer de bies nu om zodat de goede kant van de stof boven ligt en de bovenrand geplooid onder ligt;

 

° Vouw de bies (met de goede kant van de stof naar boven dus) in de breedte dicht en stik hem dicht met een naadwaarde van 1 cm;

 

 

° Strijk deze naad open;

° Keer de dichtgestikte bies nu binnenste buiten;

° Schuif deze “tunnel” nu zodanig in de mouw van de jurk dat de goede kant van de bies tegen de binnenkant van de mouw ligt en dat de ongeplooide onderrand van de bies tegen de gerimpelde onderrand van de mouw ligt. Je zorgt ervoor dat de naad van de bies op de naad van de mouw ligt;

° Stik de bies met een naadwaarde van 1 cm vast aan de mouw;

 

° Keer de bies nu helemaal naar buiten en vouw hem rond de onderrand van de mouw volgens de plooien die je er eerder hebt ingestreken. De bies “omhelst” nu helemaal de onderrand van de mouw;

° Stik de geplooide bies nu op 1 mm van de bovenrand vast op de mouw.

 

Doe voor de andere mouw nu precies hetzelfde.

 

 

Zomen.

In de werkbeschrijving werd eerder gevraagd om een zoom van 3 cm te voorzien (wat ik heb gedaan) en om daarna de onderrand van de jurk te verstevigen met 8 cm plakvlies. Het plakvlies heb ik achterwege gelaten omdat ik de jurk eerst heb gepast.

Zelfs met een aangeknipte zoom van 3 cm valt dit jurkje nogal kort uit en ik ben nu ook niet bepaald van de grootste … . Om toch nog wat centimeters onderaan de jurk te kunnen winnen heb ik de onderrand eerst afgewerkt met een overlocksteek en ik heb de zoom daarna 1 cm naar binnen gestreken. Daarna heb ik de zoom op 0,75 cm van de onderrand doorgestikt en klaar was deze heerlijke jurk !

 

 

Vind je deze tips handig en interessant ? Laat ons weten wat je ervan vindt door je opmerkingen hieronder te formuleren.

