Een lenterokje met tule en kant

Ik had er eigenlijk eerst iets anders mee gemaakt; met mijn stukje witte kant … . Ik had geprobeerd er een gesmockt rokje van te maken … . Maar om de één of andere reden kwam het kant niet echt goed tot zijn recht. Tot de muze weer langskwam natuurlijk … .

Ik besloot het gesmockte rokje helemaal los te tornen en goed uit te strijken, zodat ik met de voeringstof en de kanten buitenstof weer iets anders kon doen. Wat als ik aan deze combinatie eens tule zou toevoegen en in plaats van de taille te smocken, gewoon te werken met een heerlijk hippe taille elastiek ?

 

Benodigdheden.

Zowel de voeringrok als de kanten buitenrok waren al zo goed als afwerkt. Ik had beide zelfkanten van deze stoffen gesloten met één platte naad, die middenachter zou vallen. Alles over hoe je een platte (franse) naad maakt, vind je in deze blogpost.

De zoom van de kanten rok is gewoon langs de bloemetjes en patronen uitgeknipt; de zoom van de voeringrok is dubbel omgestikt naar binnen. Inclusief deze afwerkingen meet de kanten rok 51 cm in hoogte (de omtrek van de rok is de breedte van de stof – 145 cm – gesloten in een platte naad), en de voeringrok ongeveer 49 cm. Deze afmetingen houden tegelijk 1 cm naadwaarde voor de taille in én een reeds afgewerkte zoom !

 

tule-en-kant-1a

tule-en-kant-2a

 

Verder wil ik de taille afwerken met witte glitterelastiek van 5 cm breed. Rekening houdend met het feit dat we zowel van de elastiek als van de rokken 1 cm zullen verliezen voor de naad in de taille, zal de rok in totaal dus 54 cm lang zijn (51cm – 1cm) + (5cm – 1cm). Voor mijn lichaamslengte betekent dat dat de rok net over mijn knieën zal vallen.

Tussen de voeringrok en de kanten buitenrok wil ik graag 4 lagen stevige witte tule aanbrengen die wat volume creëren. Omdat ik niet téveel volume wil, besluit ik om per laag te werken met de gewone stofbreedte : 148 cm. En de rokken te sluiten met één naad, namelijk de aanééngenaaide zelfkanten.

Ik wil ook dat de tule rokken een verschillende lengte hebben en dat de langste rok toch ruim 5 cm onder de kanten buitenrok vandaan komt. Daarom besluit ik voor de 4 tulerokken de volgende lengtes te knippen (inclusief 1 cm naadwaarde voor de taille) :

De langste tulerok : 57 cm

De tweede langste : 53 cm

De derde rok : 49 cm

De vierde rok : 47 cm

In totaal zal ik voor deze rokken dus 206 cm tule nodig hebben.

De voeringrok zal ik bijknippen tot 45 cm (de zoom van deze rok is al afgewerkt met een dubbele omgestikte centimeter). In deze 45 cm is tevens één cm naadwaarde voor de taille inbegrepen.

 

Naden en zomen.

Zoals hierboven reeds herhaaldelijk uiteengezet is in alle berekeningen reeds 1 cm naadwaarde voor de taille inbegrepen.

Doordat de voeringrok en de kanten buitenrok gerecupereerd zijn uit een ander naaiproject, is de middenachternaad van deze rokken al gesloten met een platte (franse) naad.

Ook de tulerokken zullen gesloten worden met één naad, nl de zelfkanten van een stofbreedte. Aangezien tule een materiaal is dat niet rafelt, wordt voor de tulerokken geen zoom voorzien. De taille elastiek zal ook gesloten worden met één naad; hiervoor tellen we bij de –aangepaste – tailleomtrek 2 cm naadwaarde bij.

 

Constructie van de rok.

Het sluiten van de voeringrok en de kanten buitenrok.

Zoals hierboven reeds aangegeven bestaan de voeringrok en de kanten buitenrok eigenlijk uit één stofbreedte, die werd gesloten via de zelfkanten met een platte(franse) naad. Hoe zo’n platte naad moet worden gestikt, kan je uitgebreid volgen in deze blogpost.

 

 

Het sluiten van de tulerokken.

Ook voor het sluiten van de tulerokken gaan we de zelfkanten van één stofbreedte aan mekaar stikken. Dat heb ik gedaan met een rechte steek en 1 cm naadwaarde. Daarna heb ik de naadwaarde tot zo dicht mogelijk tegen het stiksel bijgeknipt met een schaartje. In het zwarte kerstrokje uit deze blogpost had ik de naad van iedere tulerok in één beweging met de overlock afgewerkt, maar ik vond deze naden toch nog vrij opzichtig. Door de naden van de tulerokken met een rechte steek te stikken en ze daarna zo fijn mogelijk bij te knippen, reduceer je aanzienlijk de zichtbaarheid van deze naden. Trouwens, tule rafelt niet, dus veel afwerking heeft dit materiaal niet nodig.

 

 

Rimpelen.

De omtrek in de taille van alle rokken wordt gereduceerd door ze ter hoogte van de taillenaad te rimpelen. Hoe je moet rimpelen wordt uitgebreid uiteengezet in deze blogpost.

De vier tulerokken heb ik samengenomen gerimpeld; de voeringrok en de kanten buitenrok heb ik afzonderlijk twee rijen rimpelsteken gegeven om ze daarna apart te rimpelen.

Omdat mijn heupomtrek momenteel 90 cm meet en ik de rok straks graag over mijn heupen wil krijgen, zorg ik ervoor dat ik de rijen rimpelsteken van alle rokken tot een omtrek van niet minder dan 90 cm aantrek. Met de goede kant naar buiten schuif ik daarna alle rokken over mekaar :

De voeringrok is de binnenste laag. Daarover komen de vier tulerokken, waarbij de kortste het dichtst bij de voeringrok zit en de langste rok net onder de kanten buitenrok zal vallen. De kanten rok vormt de buitenste rok.

Met een stretchsteek en 1 cm naadwaarde worden deze 6 stoflagen vervolgens ter hoogte van de taille aan mekaar gestikt. Om deze naad af te werken haal ik de naadwaarde met de zes stoflagen nog eens door de overlock; maar éérst moeten alle draden van de rimpelrijen uit alle stoflagen verwijderd worden!

 

Taille elastiek.

Mijn tailleomtrek meet 69 cm, dus had ik voor de lengte van de witte taille-elastiek met glitters (69cm + 2cm naadwaarde =) 71 cm voorzien.

De elastiek wordt simpelweg met één naad gesloten door de buitenranden met een naadwaarde van 1 cm aan mekaar te stikken (met een rechte steek). Deze naadwaarde wordt daarna afgewerkt met de overlock en met een rechte steek doorgestikt op de elastiek. De elastiek wordt daarna over de rokken geschoven, de goede kanten op mekaar en aan de rokken gestikt met een stretchsteek en 1 cm naadwaarde. Je zorgt ervoor dat de naad van de elastiek aansluit op de middenachternaad van de rok. De naadwaarde wordt daarna aan de binnenkant van de rok naar beneden gevouwen.

 

tule-en-kant-5

 

Nadat ik de elastiek aan de rokken had gezet en de rok gepast had, bleek de taille-elastiek nog te ruim te zijn om echt mooi rond de taille te sluiten. Ik heb alle steken in de taille losgetornd en van de elastiek nog eens 8 cm afgeknipt (nadat de naad al was gesloten). De taille-elastiek meet dus eigenlijk (zonder naadwaarde) 61 cm, dus dat betekent een versmalling van 11,5%. In functie van de aard en de stevigheid van de elastiek die je wil gebruiken om de rok in de taille mee af te werken, zal dus een bepaald % rekbaarheid in rekening mogen worden gebracht om de omtrek van de taille-elastiek mee te bepalen.

Als je deze rok echt véél volume wil geven dan kan je :

  1. Het aantal tulerokken vermeerderen (> 4);
  2. De omtrek van de tulerokken verhogen door in de breedte te gaan werken met een breedte die groter is dan de stofbreedte van de stof. De tulerokken zullen dan wel twee zijnaden hebben.

Veel naaiplezier 😉

 

Vind je deze tips handig en interessant ? Laat ons weten wat je ervan vindt door je opmerkingen hieronder te formuleren.

