Ik heb nog nooit eerder met drukknopen gewerkt. De tailleband van de Rachel rok wordt – volgens de werkbeschrijving in het magazine La Maison Victor – afgewerkt met een drukknoop, dus daar was ineens mijn kans om de wereld van de drukknopen in te duiken. Ik had een blinde rits nodig voor hetzelfde naaiproject, dus eens in de Veritas zag ik ook de drukknopen hangen, samen met een tang om ze aan te brengen.

 

Ik kocht aanvankelijk zilverkleurige drukknopen van 15mm doorsnede, omdat ik meende dat deze het beste bij de stof van de Rachel rok zouden passen. Eens terug realiseerde ik mij dat er op de verpakking stond “Sport & camping” en dat de drukknopen waarschijnlijk meer geschikt zijn voor zeilen en andere vrijetijdstoepassingen. Bij de volgende gelegenheid in de Veritas, heb ik toch maar andere drukknopen meegebracht – van 10mm doorsnede-  en meer geschikt voor de afwerking van kledij.

 

De testfase.

Omdat ik de Rachel rok zo mooi vind uitvallen, wou ik het hele naaiproject niet verpesten door er ineens drukknopen op te gaan zitten uittesten. De Rachel rok heb ik gemaakt in een vrij stevige bouclé, niet het doorsnee popelinekatoentje dus waar drukknopen nogal gemakkelijk doorheen worden gedrukt. Ik had nog een goede lap bouclé liggen waar ik in alle rust mijn nieuwe drukknoopjes kon op gaan uittesten.

 

De onderdelen.

Eén drukknoop bestaat eigenlijk uit 4 onderdelen : de bovenste drukknoop bestaat uit 2 stukjes en het drukknoopje dat in de onderste stoflaag gaat, ook. Dat betekent dat er ook 4 hulpstukjes zijn om al deze onderdelen netjes aan te brengen op de plaats waar jij dat wil.

 

drukknopen-2a

 

drukknopen-2b

 

Omdat ik intussen twee soorten drukknopen heb (de “Sport & camping” knopen – remember), kon ik de hulpstukken gaan vergelijken. Elke set drukknopen heeft dus zijn eigen specifieke hulpstukken – omdat deze aangepast zijn aan de vorm en de aard van de drukkoop in kwestie.

Deze hulpstukken moet je aanbrengen in de twee “kaken” van de tang die je hiervoor kan gebruiken; of het plastic tangetje dat in de verpakking zit. Als je geen tang hebt om de drukknopen mee aan te brengen, dan kan je gebruik maken van het plastic tangetje, dat in iedere verpakking drukknopen zit, en met behulp van een hamer de drukknoopjes in de stof “slaan”. In iedere verpakking zit ook een handleiding waarin uitgelegd wordt welke hulpstukken je moet gebruiken voor welk knoopje (het bovenste of het onderste) en waar je ze in de tang of het tangetje moet aanbrengen. Het is dus belangrijk dat je deze handleiding goed bijhoudt. Je bewaart ze eigenlijk het best bij de drukknopen zelf, zodat je nooit moet gaan twijfelen over wat nu waarvoor dient.

 

drukknopen-1

 

Omdat ik toch ineens zo’n tang had meegebracht, moest ik de respectieve hulpstukjes aanbrengen in de “kaken” van de tang.

 

drukknopen-3b

 

drukknopen-4

 

Het proeflapje.

Omdat de tailleband van de rok uit twéé lagen bouclé bestaat (met een laagje vlieseline ertussen), wou ik deze dikte simuleren door op de proeflap met dubbelgevouwen stof te werken. Zo kon ik in de proefversie ineens checken of de knoopjes zouden houden.

Om de plaats te markeren waar de knoopjes moesten komen heb ik draadjes in een contrasterende kleur gebruikt. Markeringen aanbrengen in dikkere stoffen kan je best doen met draadjes.

 

 

Om de knoopjes aan te brengen in de stof moet je eerst de hulpstukjes van het bovenste knoopje in de kaken van de tang inbrengen en de onderdelen van het bovenste knoopje er mee door de stof “drukken”. Als dit gelukt is, dan haal je deze hulpstukjes uit de tang en plaats je de hulpstukjes voor het onderste drukknoopje in de kaken van de tang. De twee onderdelen van het onderste knoopje druk je ermee door de stof. Het is een beetje kliederen in het begin, maar ik ben er toch in geslaagd om heel vlot het bovenste en het onderste drukknoopje aan te brengen in mijn proeflapje.

 

 

De resultaten.

De knoopjes zitten mooi op hun plaats en passen perfect in mekaar. Als ik de knoopjes uit mekaar probeer te trekken, dan blijft het onderste knoopje gewoon op het bovenste zitten en komt het los uit de onderste stoflagen. NOT GOOD !

 

drukknopen-7

 

Als ik de proeflap van wat dichterbij bekijk, dan stel ik vast dat het onderste knoopje nooit goed in de stof gedrukt zat, omdat het pinnetje niet mooi door de stof is gekomen. Ik moet er dus voor zorgen dat de pinnetjes van de drukknopen netjes door de stof gaan door er vooraf een gaatje in te maken, zodat de drukknopen perfect door alle stoflagen gaan.

 

For real.

Alles is perfect gelukt én ik heb “the weak spot” ontdekt : ik moet vooraf een gaatje in de stoflagen prikken waar de pinnetjes van de knopen doorheen kunnen, zodat ik de knoopjes harder kan aandrukken en ze dus beter zullen houden in de dikke tailleband.

 

Bepalen waar de knoopjes komen.

Omdat ik niet houd van willekeur als het aankomt op het plaatsen van knoopjes, meet ik eerst goed na waar ik ze precies wil.

Eerst leg ik de uiteinden van de tailleband zò op mekaar dat de rok perfect past. Ik speld ze dan goed op mekaar met bureauklemmetjes, zodat de lagen ten opzichte van mekaar niet meer kunnen bewegen. Dan breng ik de markeerdraadjes aan op 1,5 cm van de buitenrand en zorg ervoor dat ze in de hoogte netjes zijn verdeeld. De markeerdraadjes gaan door alle stoflagen van beide uiteinden van de tailleband. Je maakt daarna de tailleband los en knipt de draadjes op zo’n manier door dat er één eind in de bovenste tailleband zit en één eind in de onderste tailleband.

De vier punten waar we een knoopje moeten “drukken” zijn gemarkeerd.

 

drukknopen-8

 

 

De knoopjes drukken.

Ik wil beginnen met de onderste knoopjes en breng de respectieve hulpstukken aan in de kaken van de tang. Daarna maak ik ter hoogte van de markeerdraadjes met de punt van mijn schaar gaatjes in de tailleband én ik prik er ineens – met de hand – het onderste onderdeeltje van de knoop doorheen. Zo weet ik zeker dat de pinnetjes erdoorheen gaan.

 

drukknopen-3a

 

 

Je kan dan het bovenste knoopje gewoon over het pinnetje zetten, de tang erover heen schuiven en alles héél goed aandrukken. De knoopjes zitten perfect !

 

drukknopen-12

 

Voor de bovenste knoopjes ga je op precies dezelfde manier tewerk. Bij dikke stoflagen prik je vooraf een gaatje langs het markeerdraadje en je duwt er het pinnetje van het bovenste onderdeel van de knop doorheen. Het onderste knop-onderdeel erop zetten, de tang erover heen schuiven en de twee onderdelen goed aandrukken. Als alles goed blijft zitten, dan hoef je alleen nog de rijgdraadjes te verwijderen en de sluiting met de drukknopen is klaar !

 

drukknopen-13

 

Vind je deze tips handig en interessant ? Laat ons weten wat je ervan vindt door je opmerkingen hieronder te formuleren.

