Workshop : Een feestelijke cirkelrok met sequins

Het idee om een cirkelrok met feestelijke touch te maken werd eigenlijk geboren uit het aanzicht van een stofje met imitatielederen sequins en een restje zwart imitatieleer. De muze kwam tot mij en een nieuw project was geboren.

Omdat ik huiver bij de gedachte om onvoorbereid de schaar te zetten in deze prachtige stof waar ik dit ontwerp wil in uitvoeren, ga ik eerst een kladversie van de rok maken. Zo kan ik anticiperen op eventuele uitdagingen in de constructie en de nodige aanpassingen of oplossingen vooraf bedenken.

De uitwerking van het patroon van de cirkelrok heb ik uitgebreid in deze post uiteengezet; dus ben ik begonnen met het knippen van de patroondelen uit een stuk lakenkatoen. Tijdens de constructie van de kladversie van de rok ben ik inderdaad op een aantal uitdagingen gestoten, die ik gelukkig wel het hoofd kon bieden 😉

Een uitgebreid verslag van de constructie uit de stof met sequins volgt hieronder :

De benodigdheden.

Om deze rok te maken heb ik de volgende benodigdheden gebruikt :

20 cm zwart imitatieleer

122 cm stof met zwarte sequins

1 zwarte niet-deelbare rits van 20 cm

10 cm opstrijkbare vlieseline

Zwart polyester naaigaren van een stevige kwaliteit.

Het knippen van de patroondelen.

Noch de stof met sequins, noch het imitatieleer voor de taillebanden levert enige moeite voor het knippen.

Het patroondeel voor de cirkelrok moet tweemaal geknipt worden op een stofvouw. Op zich levert dit geen enkel probleem op, het patroonpapier kan in dit geval perfect op de stof worden gespeld; en met een goede schaar knip je zó door de stof en de sequins heen, rond het patroon.

Waar ik in dit project geen oog voor heb gehad, is de richting van de sequins. Achteraf is het mij duidelijk geworden dat de sequins in een bepaalde richting op de stof zijn ingenaaid en bij het dupliceren van het enige patroondeel voor de rok heb ik hiermee geen rekening gehouden. Nadat ik het voorpand op de stofvouw heb geknipt, had ik voor het knippen van het achterpand het patroondeel gespiegeld op de stof moeten leggen. Ik bedoel : spiegelen op de taillenaad.

hdc-een-feestelijke-cirkelrok-met-sequins-2

Nadat het project helemaal was afgewerkt, kon ik zien dat de richting van de sequins op het voorpand niet in dezelfde richting zaten als die op het achterpand, maar bij deze stof en met dit patroon valt het eigenlijk niet op. Voor een komende gelijkaardig project weet ik nu dat ik hier wel aandacht moet voor hebben.

Beide taillebanden uit zwart imitatieleer moeten 2x geknipt worden : tweemaal de tailleband van het voorpand en tweemaal de tailleband van het achterpand. Door de kromming in de taillebanden kunnen we deze niet dubbelvouwen, dus moeten er twee exemplaren van elk worden geknipt.

Voor het knippen van patroondelen uit imitatieleer moet je wel rekening houden met het feit dat je je kopspelden niet eender waar kan prikken. Je kan alleen spelden in de naadwaarden die achteraf niet meer zichtbaar zullen zijn. Kopspelden maken gaatjes die permanent zijn.

De patroondelen van deze taillebanden heb ik op de verkeerde kant van het imitatieleer én op de stofvouw geklemd met oude kantoorklemmetjes (Geloof het of niet, maar die week had ik mij voorgenomen om eens een week te werken met alles wat ik “vond”. Geheel “toevallig” vond ik deze klemmetjes en nog geen dag later kwamen ze al van pas ;)). Alleen in de naadwaarden van de zijnaden heb ik de patroondelen op de stof gespeld. Daarna heb ik met een balpen het patroondeel op de stof getraceerd en kon ik de taillebanden op deze lijntjes uitknippen.

hdc-een-feestelijke-cirkelrok-met-sequins-3a

Vermijd de perforatie van imitatieleer op zichtbare delen.

Omdat de voorste en achterste tailleband niet gelijk zijn, is het altijd verstandig om na het knippen deze stukken te markeren, zodat je altijd precies weet met welk stuk je werkt. Ik heb de stukken van de voorste tailleband gemarkeerd met een streepje wit krijt.

Verstevigen van de tailleband.

Het is altijd een goed idee om een brede tailleband – in dit geval toch de volle 6 cm – te verstevigen. De exemplaren van het voor- en achterpand die langs de binnenkant van de afgewerkte tailleband zullen komen te zitten, heb ik met stevige opstrijkbare vlieseline verstevigd.

hdc-een-feestelijke-cirkelrok-met-sequins-3b

De delen van de tailleband die aan de binnenkant van de rok komen te zitten worden vooraf verstevigd met opstrijkbare vlieseline.

Achteraf gezien, had ik ook gerust de buitenste delen van de tailleband kunnen verstevigen met opstrijkbare vlieseline. Niet dat de tailleband niet voldoende verstevigd is, maar zo’n stofje met sequins is nu niet bepaald licht en luchtig. Een extra stevige tailleband heeft minder last van het gewicht van de stof van de rok die eronder valt.

Het voorbereiden van de stof met sequins.

De sequins die op deze polyester stof zijn genaaid hebben twee zijden : de buitenkant is van zwart imitatieleer, de andere kant is een doorzichtige kunststof die een mooie weerspiegeling geeft en zorgt voor de “glimmer and glamour” van de stof.

Een stevige universele machinenaald moet deze sequins zeker kunnen perforeren, maar ik wou het risico niet lopen om constant een gebroken naald te moeten vervangen. Het is niet prettig tijdens het naaien en je hele naaiproject wordt ermee in een negatief sfeertje getrokken. Als je de sequins op de naadwaarden laat zitten loop je mogelijk ook het risico dat je nylonkousen (of andere onderkledij) beschadigd raken als je de rok draagt. Ik heb namelijk geen voering voorzien voor dit project.

Daarom besloot ik om alle sequins die voor moeilijkheden zouden kunnen zorgen op de naden én de naadwaarden te verwijderen. Op de taillenaad moest 1 cm naadwaarde ontdaan worden van de harde sequins; op de zijnaden heb ik op beide rokdelen 2 cm weggewerkt.

Ik heb NIET in de draadjes geknipt waarmee de sequins aan de stof zijn vastgemaakt; ik heb de sequins losgeknipt van de draadjes. Het werkje neemt toch wel enige tijd in beslag, en het resultaat ziet er als volgt uit :

hdc-een-feestelijke-cirkelrok-met-sequins-4c

De losgeknipte harde sequins op de naden en naadwaarden.

De constructie van de cirkelrok.

Taillebanden.

Als al het voorbereidend werk is uitgevoerd, dan kunnen we beginnen aan de constructie van de rok.

Je kan deze rok naaien op een gewone naaimachine, met een universele naaimachinenaald en polyester garen. Ik gebruikte een rechte steek en gemiddelde steeklengte. Voor het garen koos ik een stevigere kwaliteit dan diegene waar ik normaal mee werk. Stof met sequins heeft een behoorlijk gewicht en ik wou liever geen risico’s nemen ;).

De constructie van de rok begint bij het aaneenzetten van de buitenste taillebanden aan de rokdelen van het voor- en achterpand. De buitenste taillebanden zijn diegene die niet met vlieseline verstevigd zijn. De buitenste taillebanden kan je aan de respectievelijke rokdelen vastpinnen met kopspelden, maar alleen in de naadwaarden. Prik niet in de zichtbare delen.

Let er ook op dat je de onderste rand van de taillebanden (de langste zijde) vastpint aan de bovenrand van de rokdelen ;). Je stikt aan een rustig tempo de imitatielederen tailleband aan de rok met sequins. Hier en daar is er een sequin tussen de stoflagen op de naad terecht gekomen en tot mijn grote verbazing is de naaimachinenaald er gewoon doorgegaan.

Als beide buitenste taillebanden op de rokdelen zijn gestikt, dan strijk je de naadwaarden naar boven, dus naar de tailleband toe. Werk wel met een persdoek of katoenen doek om de stoffen niet te beschadigen.

De rits.

De rok wordt gesloten met een rits in één van de zijnaden. Ik wil de rits in de rechter zijnaad. Aangezien het voorpand van deze rok niet gelijk is aan het achterpand (door de taillebanden die lichtjes anders van vorm zijn) moet je hier wel even de aandacht erbij houden en ervoor zorgen dat de rits op de juiste plaats komt.

Deze zijnaad met 2 cm naadwaarde ga ik op 2 manieren dichtmaken als voorbereiding op het plaatsen van de rits :

1) Vanaf de markering van het einde van de rits tot de onderrand van de rok stik ik de naad definitief dicht met een rechte steek en een gemiddelde steeklengte.

2) Het stuk van de rok dat begint net onder de imitatielederen tailleband tot aan de markering die het einde van de rits aangeeft, ga ik dichtrijgen. Na het plaatsen van de rits moet dit stuk weer opengemaakt worden.

In de imitatielederen tailleband komen geen rijgsteken om perforaties van de stof te vermijden

Bij het spelden van deze zijnaad let je er wel op dat de onderranden van de imitatielederen tailleband van voor- en achterpand mooi doorlopen over de zijnaad heen.

Als de zijnaad van de rok geregen en gestikt is, dan strijk je hem open met een persdoek. Van de imitatielederen tailleband plooi je de naadwaarde van 2 cm om naar binnen en plak je deze voorlopig vast met fotoplakkertjes. Ik zit nog steeds in de week waarin ik mij had voorgenomen om te werken met alles wat ik “vond” – remember ?. Op de binnenkant van het werk, plaats je nu op deze opengestreken zijnaad de rits – volgens de markeringen die je hebt overgenomen van het patroon – en je pint hem vast op de naadwaarden van de rok.

De rits is gesloten. Ter hoogte van de imitatielederen tailleband onderneem je voorlopig NIETS.

hdc-een-feestelijke-cirkelrok-met-sequins-6a

hdc-een-feestelijke-cirkelrok-met-sequins-6b

Als de rits is vastgespeld aan de binnenkant van deze zijnaad, dan draai je het werkje om naar de goede kant en met een ritsvoetje stik je – op de goede kant – langs de tandjes van de rits (die je duidelijk onder de geregen naad voelt zitten) de rits vast op de stof.

Je begint net onder de tailleband en stikt zo naar beneden. Als je aan het einde van de éne zijde van de rits bent gekomen, dan laat je je naald in het werk zitten en je draait de rok 90°. Je stikt een centimetertje langs de onderkant van de rits en je draait je werk nu opnieuw 90° om de andere zijde van de rits – naar boven toe – vast te stikken aan de rok.

Als er sequins op deze stiklijn zitten, die het vlotjes vaststikken van de rits zouden bemoeilijken, dan knip je die eerst weg.

Ter hoogte van de imitatielederen tailleband stikken we de rits voorlopig nog niet vast.

Je stikt de linker zijnaad van de rok helemaal van tailleband tot de onderrand van de rok met een naadwaarde van 2 centimeter. Je let erop dat de onderranden van de taillebanden mooi doorlopen over deze zijnaad heen. Daarna strijk je met een persdoek de naad helemaal open.

Het afwerken van de tailleband.

De voorste en achterste tailleband, die langs de binnenkant van de rok zullen komen te zitten en die beide verstevigd zijn met vlieseline, gaan we eerst aan mekaar stikken via de linker zijnaad. De rechter zijnaad van de binnenste tailleband moet voorlopig openblijven, want zo dadelijk moeten we er de rits in verwerken.

Als het voorste en achterste deel van de binnenste tailleband via de linker zijnaad aan mekaar zijn gestikt, dan strijk je deze naad met een persdoek open.

De binnenste tailleband kunnen we nu op de buitenste tailleband spelden – de goede kanten op mekaar. Je let er ook op dat de linker zijnaad van de beide taillebanden netjes op mekaar liggen. Met een rechte steek, een gemiddelde steeklengte en een naadwaarde van 1 cm,  kan je nu de binnenste tailleband aan de buitenste tailleband stikken. Hiervoor moeten we eerst de plakkertjes waarmee we de naadwaarde van de rechter roknaad van de buitenste tailleband naar binnen hadden vastgeplakt voorlopig weer verwijderen.

Als de binnenste tailleband aan de buitenste is gestikt, dan strijk je de naadwaarde van deze naad naar de binnenste tailleband toe. Op de verkeerde kant van de stof stik je deze naadwaarde op 1 à 2 mm van de naad op de binnenste tailleband door. Het “doorstikken” gebeurt normaal via de goede kant van de stof, maar ik heb ondervonden dat het doorstikken van imitatieleer heel vlotjes gaat als je werkt op de naadwaarde zelf. De spoeldraad zit dan wel aan de goede kant van het werk, maar als de spanning van de machine goed staat, dan merk je daar helemaal niets van.

Als de tailleband op de bovenste naad is doorgestikt, dan strijk je best de tailleband met een persdoek eventjes plat. Wat ons nog rest, is het vastzetten van de rits op de rechter zijnaad ter hoogte van de imitatielederen tailleband.

De rits : the final touch.

Om de rits vast te zetten in de tailleband, leggen we de tailleband eerst helemaal open. Voor een duidelijk begrip : de binnenste tailleband ligt in het verlengde van de buitenste tailleband – de verkeerde kant van de stof ligt naar je toe. Langs beide kanten van de naad vouwen we de 2 cm naadwaarde naar binnen en plakken deze met plakkertjes vast.

Om vlot te kunnen werken, verwijder je de rijgdraadjes uit de rechter zijnaad van de rok en rits je de rits voldoende open om ter hoogte van de taille zo meteen gemakkelijk te kunnen werken. De 5,5 cm rits die nog niet is vastgezet plak je nu via de ritsbandjes vast op de omgeslagen naadwaarden van de buitenste tailleband. Hierbij let je erop dat de tandjes van de rits voldoende uitsteken uit de naad. Als de tandjes van de rits “te diep” verstop zitten achter deze zijnaad, dan riskeer je dat de schuiver straks klem komt te zitten in het imitatieleer van de binnenste tailleband.

Als de rits aan beide kanten van de naad is vastgeplakt, dan vouw je de binnenste tailleband over de rits, zodat de rits wordt “gesandwiched” tussen beiden delen van de tailleband. Als alles netjes op mekaar aansluit, dan plak je de binnenste tailleband vast op de ritsbandjes.

Via de goede kant van het werk (op de buitenste tailleband dus), stik je de rits tussen de buitenste en binnenste tailleband in één stiklijn vast, langs de tandjes van de rits. Omdat je hier op de goede kant van het imitatieleer moet werken, leg je best een reepje papier op het imitatieleer om de stof vlot onder het stikvoetje door te halen. Het reepje papier scheur je na het stikken gewoon weg.

Je doet dit voor beide ritshelften, je hecht de draadjes af en waar nodig stop je ze in.

De afwerking.

Als de rits tussen de buitenste en de binnenste tailleband is vastgestikt, dan pers je met een persdoek de hele tailleband goed in vorm. Om de binnenste tailleband op de rok te kunnen doorstikken, heb ik over de hele omtrek van de tailleband mijn “gevonden” kantoorklemmetjes gezet. Zo blijft de tailleband zitten waar ik hem wil zonder hem te moeten perforeren met spelden.

hdc-een-feestelijke-cirkelrok-met-sequins-8

Na ettelijke pogingen om de binnenste tailleband IN de naad van de buitenste tailleband met de rok door te stikken, ben ik van strategie moeten veranderen. Het imitatieleer begon steevast te “trekken” en de buitenste tailleband begon helemaal scheef te trekken.

Als ik de binnenste tailleband op slechts enkele plaatsen ongeveer 2 cm doorstikte, lukte het wel en bleef het imitatieleer wel netjes zitten.

Om de rok helemaal af te werken, hoeven we nu alleen nog hier en daar losse draadjes in te stoppen en af te knippen en klaar is ie !

Ik had er in het begin van het project nog aan gedacht om de zoom van de rok af te werken met een reep imitatielederen biaisband, maar dan zou de onderrand van de rok meer gaan “openstaan” en hij zou er niet uitzien als de rok die ik in gedachten had. Het zou de zoom ook verzwaren en de rok zou minder vlot “vallen”.

Omdat de stof waarop de sequins zijn verwerkt (gebreid) niet rafelt, heb ik de zoom gewoon onafgewerkt gelaten.