Naaitips : De Swing jurk – La Maison Victor

De Swing jurk van La Maison Victor uit de editie maart-april 2016 is een schitterend project. Niet alleen is het een hele zwierige jeugdige jurk, de stof waaruit hij gemaakt wordt is héérlijk om te dragen en bovendien kan de beginnende naaister dit project ook de baas. De constructie ervan is heel eenvoudig, dus met de juiste benodigdheden zit hij op 1-2-3 in mekaar.

Benodigdheden

Het patroon van de Swing jurk is enkel geschikt voor rekbare stoffen, niet voor geweven stoffen. De jurk uit de uitgave maart-april 2016 is vervaardigd uit een fijne elastische uni suèdine (suède imitaat van polyester en spandex), maar een viscose jersey met trendy print zou ook prima zijn om deze jurk mee te maken.

Om de stof in het modelletje elegant te laten draperen, worden de patroondelen schuin van draad uit de stof geknipt. Om die reden is er meer stof nodig voor dit jurkje dan een gelijkaardige jurk die je recht van draad uit de stof zou knippen.

Schuin van draad

Voor een jurk in maatje 30 tot 34 heb je 180cm stof nodig met een stofbreedte van 140cm. Voor de maten 36 tot en met 48 heb je 205cm stof nodig in een stof met stofbreedte van 140cm. Verder heb je nog nodig : naaimachinegaren in een kleur die bij de stof past die je graag wil gebruiken, biaislint (+/- 85 cm) en zoomvlies. Het zoomvlies is niet echt een must in dit project omdat een suèdine stofje niet rafelt en eigenlijk geen afwerking van de naden of de zomen behoeft. Als je de patroononderdelen heel mooi kan uitknippen hoeven de naden en randen niet meer afgewerkt of afgezoomd te worden.

Benodigdheden

Fijne uni suèdine, zijdepapier, naadband, naaigaren en eventueel zoomvlies

De jurk bestaat uit één voorpand, één achterpand en twee mouwen. De hals en ruguitsnijding worden afgewerkt met een biaislint. Zowel het voor- als het achterpand worden op een stofvouw schuin van draad geknipt volgens het knipvoorbeeld in de uitgave van La Maison Victor; de mouwen worden schuin van draad geknipt uit een enkele stoflaag.

De uitdaging in de constructie

De uitdaging in dit project is de fijne suèdine die zich soms niet zo gemakkelijk door de naaimachine laat halen. Bovendien worden steken overgeslagen omdat, als de naald door de stof prikt, de naald de stoflagen weer mee naar boven trekt. Dus wie weinig ervaring heeft met het naaien met dit type stoffen hoeft zich hierdoor helemaal niet te laten ontmoedigen maar kan gewoon beter de volgende tips in acht nemen :

Suèdine laat zich het gemakkelijkst en snelst verwerken op een overlockmachine. Hoewel suèdine niet rafelt en dus geen afwerking van de naden behoeft, haalt de overlock de moeilijk glijdende stof met gemak door de machine. Dit jurkje kan je – uitgezonderd het biaislint rond de hals- en ruguitsnijding – helemaal naaien met de overlockmachine.

Ook met een gewone naaimachine kan je fijne suèdine vlot de baas, je hoeft dit project niet te schrappen omdat je geen overlockmachine hebt. Met de volgende doeltreffende tips bereik je een maximum aan resultaten :

  • Gebruik een NIEUWE naald met een SCHERPE punt (universele naald van 90/14 of 100/16). Ook een nieuwe LEATHER of DENIM naald zal je niet teleurstellen;
  • Een boventransportvoet helpt de bovenste laag van de stof makkelijker door de machine. Maar ook een speciaal voetje is eigenlijk geen must;
  • Als je naait met een gewoon voetje, dan laat je de stof vlotter onder het voetje glijden als je een stukje glad papier (of zijdepapier) tussen het voetje en de bovenste laag stof legt. Het papier scheur je na het stikken gewoon weg. Op de foto’s kan je duidelijk het verschil zien : links heb ik een stiklijn met een rechte steek gemaakt (steeklengte 2,5) zonder ingrepen; rechts heb ik hetzelfde gedaan, maar ik heb een strook zijdepapier tussen het voetje en de stof gelegd. Na het stikken scheur je de strook papier gewoon weg. Dit werkje neemt een beetje tijd in beslag, maar het bespaart je een hoop kopzorgen.

  • Dezelfde resultaten bekom je door op je stiklijn, tussen het stikvoetje en de stof naadband te gebruiken. Je hoeft de naadband niet op te strijken, je scheurt deze strook na het stikken gewoon weg zodat je een cleane naad overhoudt. Je bekomt dezelfde resultaten als met het zijdepapier, alleen moet je niet vooraf stroken papier zitten knippen 😉

  • Suèdine kan je zowel verwerken met een rechte steek (gewone steeklengte) als met een stretch- of zigzag steek. Als je bovenstaande tips in achting neemt is je jurkje in no-time in mekaar gezet.

Test altijd vooraf welke machine instellingen het meest geschikt zijn op een restje stof van dezelfde kwaliteit.

Verder is de constructie van de Swing jurk een makkie :

Schoudernaden.

Je begint met het stikken van de schoudernaden, de goede kant van het voorpand op de goede kant van het achterpand. Als de schoudernaden zijn gestikt, dan overlock je of zigzag je de naadwaardes samen en strijk je de naadwaarde naar het voorpand.

Halsuitsnijding.

In de werkbeschrijving van de jurk van La Maison Victor wordt er met kant-en-klaar biaislint gewerkt dat je eerst helemaal moet openstrijken om het daarna opnieuw in twee geplooid dicht te strijken.

Voor het Swing jurkje dat ik heb gemaakt heb ik gewoon uit de rest van de stof waar ik alle patroondelen uit heb geknipt zelf een strook van 85cm x 2cm “schuin van draad” uitgeknipt om te gebruiken als biaisband. Ik heb de strook met de goede kant van de stof naar buiten in de lengte dubbel geplooid en gestreken.

Om deze biaisband aan te brengen rond de halsuitsnijding begin je in het midden van de V-uitsnijding van het achterpand met de goede kant van de stof naar boven. Houd ongeveer 1cm van de biaisband aan het begin vrij om deze later aan het einde van de strook te kunnen stikken. Je speldt de biaisband met de open zijde langs de hele halsuitsnijding en houdt rekening met een naadwaarde van 0,5 cm om deze zo meteen langs de halsuitsnijding vast te stikken. Als je graag met een ruimere naadwaarde werkt (1cm) dan maak je de biaisband gewoon 85cm x 3cm.

Als je de hele biaisband rondom rond hebt vastgespeld, dan leg je eerst de uiteinden van deze biaisband in de V van de halsuitsnijding met de goede kanten op mekaar en stik je dit korte stukje dicht. Strijk het open.

Stik nu de hele biaisband aan de halsuitsnijding en dun de naadwaarde uit. In het midden van de V op het achterpand geef je een knipje in de naadwaarde tot tegen de stiklijn. Vouw nu de biaisband naar boven samen met de naadwaarde die eronder ligt en stik op de biaisband op 2mm naast de naad, zodat deze is vastgestikt op de onderliggende naadwaarde.

Nu vouw je het biaislint helemaal om naar de verkeerde kant van de halsuitsnijding zodat de biaisband niet meer zichtbaar is langs de goede kant van het jurkje en je de halsnaad net niet kan zien. In de werkbeschrijving van LMV vragen ze je nu om de biaisband vast te plakken met zoomvlies. Dat kan perfect; ik heb de biaisband met de hand vastgezet met een slipsteekje.

Het inzetten van de mouwen.

Het inzetten van de mouwen van een stretchstof is helemaal niet zo moeilijk. Je moet wel aandacht hebben voor de voor- en achterkant van de mouw en ervoor zorgen dat je de achterkant van de mouw aan het achterpand van de jurk vastzet en vice versa.

Je speldt het midden van de mouwkop met de goede kant van de stof op de schoudernaad van de jurk. De jurk ligt met de goede kant van de stof boven. Vooraleer je begint verder te spelden controleer je eerst of de voorkant van de mouw aan de voorkant van de jurk ligt. Je speldt daarna de okselpunten van de mouw aan de okselpunten van de jurk en je speldt de ertussenliggende merktekens op mekaar. Daarna verdeel je gewoon de stof tussen deze vastgespelde punten en je speldt de rest van de mouw aan de jurk vast.

Stik de mouw nu aan de jurk vast en werk de naad samengenomen af met een overlocksteek of een zigzagsteek. Voor de andere mouw doe je nu precies hetzelfde.

De zij- en onderarmnaden.

Als beide mouwen zijn ingezet, leg je het voor- en achterpand met de goede kanten op mekaar en speldt ze aan elkaar vast. Stik nu in één beweging langs elke kant de zijnaden en onderarmnaden dicht. Werk deze naden samengenomen af met een overlocksteek of zigzagsteek.

Zomen.

Volgens de werkbeschrijving van LMV word je nu gevraagd om de zomen van mouwen en van de jurk om te plooien en vast te strijken met zoomvlies. Omdat deze stof werkelijk geen enkele afwerking behoeft, heb ik de zomen van de mouwen en onderaan de jurk onafgewerkt gelaten.

Het resultaat

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.