Workshop : Kussensloop in fluffy imitatiebont

Een kussensloop “with a twist”, dat leek me wel eens een goed idee. Geen doordeweekse kussensloop in stevig katoen of zo, maar een kussensloop met een beetje “glitter and glamour”. Ik had een tijdje geleden al eens wat kussens “ingepakt” in een leuke zwarte imitatiebont uit de shop, om de mogelijkheden van het stofje te demonstreren in ons stoffenkraam op het Stoffencircus. Ik had toen twee zijden met de machine aan mekaar gestikt, het kussen er netjes in gestoken en de onderkant met de hand dichtgenaaid met een maassteek. Het zag er wel goed uit, maar het was amateurisme ten top. Omdat deze kussentjes ontzettend veel bewondering oogstten leek het mij nu de hoogste tijd om met deze prachtige stof een echte kussensloop te maken – met echt vakvrouwschap – en om dit uitgebreid te beschrijven voor toekomstig gebruik.

Benodigdheden

Ik heb een kussen van 100% katoen gevuld met 100% eendenveren van 50cm x 50cm. De stof die ik wil gebruiken voor de kussensloop (de zwarte fluffy disco imitatiebont) rekt in de breedte, maar niet in de hoogte.

Aangezien de afmetingen van het kussen mij toelaten een strook stof gewoon dubbel te vouwen, hoef ik maar één zijnaad te voorzien. Bovendien kan ik van wat intrinsieke stevigheid profiteren (de stof rekt zo goed als niet in de hoogte), zodat deze zijnaad de perfecte naad is om mijn rits in aan te brengen. Voor deze zijnaad waar ik mijn rits wil aanbrengen voorzie ik 2 cm naadwaarde, voor de boven- en ondernaad is 1 cm naadwaarde in principe ook voldoende, maar ik heb er toch maar 2 voorzien. De stof rekt in de breedte, dus ik breng op iedere kant 1 cm in mindering om de stof een beetje te doen aanspannen over het kussen.

De afmetingen van de stof die ik zal gebruiken zijn dus 54 cm x 102 cm.

Zwart imitatiebont

Naast een niet-deelbare rits van 40 cm die perfect is om een kussen van 50cm x 50cm door te laten en zwart naaigaren dat bij de stof past voorzie ik ook zwarte naadband en dit om twee redenen :

  • De stof is los gebreid en kan gemakkelijk uit vorm getrokken worden, precies dáár waar we dat niet willen;
  • Bij het stikken heb ik ondervonden dat de machinenaald de leuke glitterdraadjes uit de onderste stoflaag soms meetrekt, waardoor deze durven te verstrengelen met de steken. Door een strookje naadband te gebruiken op de naden waar de rits moet komen, kunnen we dit werkje met de nodige professionaliteit en precisie verrichten.

Bepaalde stroken van deze stof zijn zó los gebreid dat het aangewezen is om de naden af te werken met een rekbare overlocksteek of een zigzagsteek. Dat is, als je de binnenkant van de kussensloop netjes wil afwerken. Ik althans wel, ik verwijs opnieuw naar de term vakvrouwschap uit de inleiding ;).

Fluffy imitatiebont, een niet-deelbare rits van 40cm, zwart naaigaren en zwarte naadband.

Fluffy imitatiebont, een niet-deelbare rits van 40cm, zwart naaigaren en zwarte naadband.

Voorbereiding

Het eerste wat ik heb gedaan als ik de stof in de juiste afmetingen heb geknipt (ik denk dat ik het restje stof dat ik over heb zal gebruiken om er korte mouwtjes voor een T-shirt uit te knippen – wordt alleszins vervolgd) is de twee zijnaden afgewerkt met een rekbare overlocksteek. De bovenste en onderste naad zal ik samengenomen overlocken als de naden zijn gestikt, maar de zijnaad waar de rits moet komen wordt sowieso opengestreken. De rits zal worden vastgestikt op de naadwaarde van elke kant, dus het is aangewezen om deze naadwaarden eerst af te werken.

Overlocken zijnaden

HdC - Overlock zijnaden

Omdat ik deze zijnaad stabiel wil maken en omdat ik tegelijk wil vermijden dat mijn machinegaren verstrengeld raakt met de glitterdraadjes uit de stof, strijk ik eerst op de naadwaarde van elke kant een strook zwarte naadband. Deze naadband mag nét niet op de naad worden gestreken maar precies ernaast; daar waar de rits op de naadwaarde zal komen te zitten.

HdC - Naadband zijnaden

Zwarte naadband precies naast de stiklijn van de zijnaad.

Eens deze zijnaden zijn afgewerkt met een overlocksteek en zwarte naadband, kunnen we de stof met de goede kanten op mekaar dichtvouwen en deze zijnaden op mekaar leggen. Nu kunnen we de plaats waar de rits moet komen markeren met kopspelden en gekleurd garen. Terwijl je dit doet zijn er twee dingen die je in je achterhoofd moeten houden :

  1. Als je graag het patroon in de stof in een bepaalde richting wil hebben ten opzichte van de rits, dan moet je nu bekijken waar je de bovenkant en de onderkant van de rits wil hebben;
  2. Zorg ervoor dat de patroondelen in de stof doorlopen : zorg dat de stroken met glitterdraad op mekaar liggen en dat de stroken met matte afwerking ook op mekaar liggen;
  3. De schuiver in de rits zou wel eens voor problemen kunnen zorgen als je de rits netjes in een gleufnaad wil stikken. Ik zorg er steevast voor dat de schuiver van de rits helemaal boven in de rits staat en dat de schuiver net buiten het gebied valt dat nu wordt gemarkeerd om de rits in aan te brengen.
HdC - Situering rits

In de naadwaarden van de zijnaad maak je markeringen voor de strook waar de rits moet komen.

De naad stikken we dicht met een rechte steek en een steeklengte 3 of 4 tot aan de markeringen tussen dewelke de rits moet komen. Het stuk van deze naad waar de rits zal komen zullen we dichtrijgen. Dit werkje doe ik wél met de hand, omdat de stof te los gebreid is om een rij rechte steken zonder al te veel schade achteraf te kunnen verwijderen. Met de hand een rij rijgsteken maken is in dit geval veel veiliger.

Rits in gleufnaad

Eens deze naad gedeeltelijk is dichtgestikt en gedeeltelijk is dichtgemaakt met een rij rijgsteken waar de rits moet komen, kunnen we deze naad voorzichtig openstrijken. Op deze opengestreken naad kunnen we nu onze rits vastspelden met kopspelden. Begin met de onderkant van de rits en leg de onderstop tegen de markering die je hebt gemaakt. De rits speld je gewoon vast op de naadwaarden van de zijnaad. Bij het vorderen van dit werkje zorg je ervoor dat de tandjes van de rits precies op de opengestreken naad gepositioneerd worden. Je wilt straks de rits netjes kunnen openen, nietwaar ?

HdC - Vastpinnen rits

Als de rits helemaal is vastgespeld op beide kanten van de naad, kunnen we haar nu vastrijgen zodat ze tijdens het stikken netjes blijft zitten. De kopspelden kunnen er dan uit.

HdC - Vastrijgen rits detail

Vooraleer we de rits in de zijnaad van onze kussensloop kunnen stikken moeten we eerst een ander stikvoetje installeren op de naaimachine : een ritsvoetje. Een ritsvoetje is een héél smal voetje met twee inkepingen in elke zijkant waar de machinenaald langs kan. Het smalle voetje glijdt precies langs de rij tandjes van een rits en zorgt ervoor dat de stof netjes langs de tandjes op de rits wordt vastgestikt. Als je je rits graag precies geïnstalleerd wil krijgen, is een ritsvoetje echt geen overbodige luxe. Het is een must zou ik zeggen.

Als je de naaimachine hebt uitgerust met een ritsvoetje, dan kan je nu je werk met de goede kant naar buiten keren. Leg de zijnaad met de vastgeregen rits onder de naaimachine met de schuiver net achter je ritsvoetje. Als alles goed is gegaan kan je nu starten precies aan het begin waar de rij rijgsteken in de naad zitten.

HdC - Ritsvoetje

Met een rechte steek en steeklengte 3 stik je nu heel voorzichtig op de goede kant van de stof langs de rechterkant van de rits naar beneden. Als je aan de onderstop bent aangekomen, dan stik je tot precies onder de onderstop, je laat de naald in de het werk zitten, tilt het ritsvoetje omhoog en draait het werk 90 graden zodat je een kleine rij rechte steken aan de onderkant van de rits kan maken. Hier kan je gerust een paar steken achterwaarts maken en weer vooruit.

Om een rij rechte steken langs de linkerkant van de rits te maken, doe je nu precies hetzelfde : je laat de naald in het werk zitten, tilt het stikvoetje omhoog en draait het werkje 90 graden zodat je nu de lange rij steken naar de bovenkant van de rits kan maken. Let erop dat je ritsvoetje precies langs de tandjes van de rits passeert.

Je stopt met stikken als je bij het markeringsdraadje bovenaan de rits bent aanbeland. Je zet de rij steken vast door een keer achterwaarts te stikken.

Om het bovenste deel van de rits (waar de glijder nu zit) vast te zetten, moeten we een stukje van de zijnaad (die we eerder met rijgsteken aan mekaar hebben gezet) openmaken. Maak dus een paar rijgsteken los, zodat je de glijder van de rits een beetje naar beneden kan trekken.

Pin de bovenste stukjes van de rits vast aan de naadwaarde, netjes tegen mekaar en plaats het werkje opnieuw onder de naaimachine. Stik de bovenkant van de rits aan de naad zoals je bij de onderkant hebt gedaan : maak een paar rechte steken totdat je aan de stop voor de glijder bent gekomen; laat de naald in het werk zitten en til het ritsvoetje omhoog. Draai het werk 90 graden en laat het voetje weer zakken. Stik een aantal steken om de bovenkant van de rits vast te zetten op de naad. Laat de naald in het werkje zitten, til het voetje omhoog en draai het werkje 90 graden. Laat het voetje zakken en stik langs de bovenkant van de rits tot je weer helemaal aan het begin bent aangekomen. Daar zet je de rij steken vast door eens achterwaarts te stikken.

Afwerking

De rits zit er nu helemaal in ! De tijd is aangebroken om alle rijgdraadjes uit het werk te halen : de rijgdraadjes waarmee we eerder de rits op de zijnaad hebben vastgezet en de rijgdraad waarmee we de zijnaad voorlopig hebben dichtgemaakt.

Voor we verdergaan kan je nu best eens testen op de rits wel goed open- en dichtgaat. Prima !

Zorg er nu voor dat de rits helemaal open is. Eens de boven- en ondernaad zijn gestikt moeten we het werk binnenste buiten kunnen keren en als de rits helemaal dichtzit lukt dit niet 😉

Speld de bovenranden van de kussensloop met de goede kanten op mekaar en doe voor de onderranden net hetzelfde. Stik met de een rechte steek en steeklengte 3 of 4 deze naden en voer de naadwaarden samengenomen onder de overlockmachine of stik de naadwaardes aan mekaar met een zigzagsteek.

Stop alle draadjes in en keer het werkje. Vul deze trendy kussensloop met een fluffy kussen vol eendenveren en schenk voor jezelf een glaasje witte wijn. Bewonder nu je prachtige werkje !