Alle patroononderdelen zijn getekend, dus ik kan gewoon verder met het uitknippen van de stof. Voor deze rok heb ik toch minstens 2,30 meter stof nodig van 140 cm breed. Voor de berekening van de hoeveelheid stof die ik nodig heb, heb ik geen rekening gehouden met de repetities van het dessin in de stof.

Zowel het voor- en achterpand van de rok, als het voor- en achterpand van de tailleband worden op een stofvouw geknipt. De vier onderdelen waaruit de steekzakken bestaan, kunnen gewoon 4 keer uit een enkele stoflaag worden geknipt of 2 keer uit een dubbel gevouwen stuk stof. De steekzakken worden niet op een stofvouw geknipt.

Nadat alle onderdelen van de rok uit de stof zijn geknipt,  bekijk ik de afzonderlijke onderdelen nog eens vol verwachtingsvolle bewondering en plug ik mijn naaimachine en overlockmachine in op het elektriciteitsnet en span ze in met zwart garen.

Alle geheimen van de constructie van de gerimpelde tailleband mét elastiek heb ik hier uit de doeken gedaan, dus de perfecte tailleband ligt in deze fase al in opperste verrukking te wachten op de samensmelting met de rok ! Laat ik er dan maar gauw aan beginnen … .

Het split

In de berekening van de taillebreedte van het halve voorpand, had ik rekening gehouden met toevoegen van een split aan de rechterzijde. Daar moet ik eerst het voorpand van de taille tot aan de zoom openknippen. De ligging van het split in het voorpand heb ik in de stof al gemarkeerd door een klein knipje te geven in de naadtoeslag van de taille en de zoomtoeslag van de onderrand van de rok.

De hoogte van de opening van het split heb ik op de stof aangegeven door een draadje garen door de stoflagen en het patroonpapier te trekken en het patroonpapier daarna te verwijderen door het er dan voorzichtig overheen te halen.

Voor dit split had ik een naadtoeslag van 1 cm voorzien, dus eens het voorpand in twee delen is geknipt, heb ik eerst mijn ijverige overlockmachine deze naadtoeslag laten afwerken met een 4-draads overlocksteekje.

Om de bovenkant van het voorpand aan mekaar te stikken leg ik de twee delen van het voorpand met de goede kanten op mekaar en stik ik de stoflagen aan mekaar van de taillelijn tot aan het merkteken waar het split begint. Ter hoogte van het split verstevig ik dat eindpunt op de stiklijn door nog eens naar achter en naar voor te stikken.

De naad, waarvan de naadtoeslag zo-even al was afgewerkt met een overlocksteek, strijk ik in het bovenste deel van de rok open en zorg ik ervoor dat deze naadtoeslag vanaf het begin van het split op 1 cm wordt omgevouwen en gestreken. Op de goede kant van de stof stik ik deze naadtoeslag  over de héle lengte van de rok (dus ook het gedeelte boven het begin van het split) vast op 0,7 cm van de naad of de vouwlijn van de naad (voor het gedeelte vanaf het split).

Het voorpand mét split is afgewerkt. Nu is dus het uitgelezen moment aangebroken om de onderranden van de rokpanden af te werken met een overlocksteek.

De steekzakken

Eenmaal dit eenvoudige klusje geklaard kan ik beginnen aan het vastzetten van de steekzakken in de zijnaden van de rokpanden. De hoogte waar de steekzakken moeten komen had ik van de patroondelen al overgenomen door in de zijnaden van de rokpanden knipjes te geven in de naadtoeslag. Zowel de bovenkant als de onderkant van waar de zakken moeten komen heb ik gemarkeerd met een knipje in de stof.

Om de steekzakken aan de rokpanden te stikken moeten deze met de goede kant op de goede kant van de rok gelegd worden – tussen de zonet beschreven merktekens. Deze kunnen nu met een rechte steek en een naadtoeslag van 1 cm als volgt op het voorpand worden gestikt :

Steekzakken

Voor het achterpand heb ik precies hetzelfde gedaan.

Om de zakingangen te verstevigen kan er in deze fase altijd – vóór de zakken op de rokpanden worden gestikt – naadband op de stiklijn van de zakken worden aangebracht. In deze rok heb ik dat echter niet gedaan.

Eenmaal de steekzakken langs beide zijden op het voor- en achterpand zijn gestikt, heb ik deze naad  opengestreken op zo’n manier dat de zakken langs de buitenzijde van rokpanden zijn komen te liggen met de naadtoeslag eronder.

De zijnaden

Om het voor- en achterpand van de rok nu aan mekaar te stikken heb ik beide panden met de goede kanten op mekaar gelegd en de zijnaden – via de zijnaden van zowel de rokpanden én de zakken – aan mekaar gestikt met een rekbare steek. Visueel vereenvoudigd ziet dat eruit als in de onderstaande illustratie :

Steekzakken zijnaad

Nadat de rokpanden mét zakken aan mekaar zijn gestikt heb ik ineens deze naden afgewerkt met een rekbare overlocksteek.

De rok met insteekzakken is nu af; maar vooraleer de rok in de taille aan de tailleband kan worden gezet moet de taille van de rok eerst zijn gerimpeld. Hoe de eenvoudige techniek van het rimpelen van een rand in zijn werk gaat, heb ik hier uitgebreid uitgelegd. Fluitje van een cent.

De gerimpelde tailleband met elastiek

De afgewerkte tailleband – waar de elastiek al in vastgezet is – heb ik met de gerimpelde zijde naar de rok toe over de rok geschoven, ermee rekening houdende dat de zijnaden van de tailleband gelijk lagen met de zijnaden van de rok. Met een naadtoeslag van 1 cm heb ik dan de dubbele stoflaag van de tailleband met een rekbare steek aan de taille van de rok gestikt. Eens de tailleband aan de rok gestikt werd deze aan de overlockmachine overgeleverd om de naad samengenomen af te werken met een rekbare overlocksteek.

Met de taillenaad helemaal afgewerkt kon de tailleband nu in de juiste positie worden gekeerd. Hoe de laatste hand wordt gelegd aan deze heerlijke tailleband wordt uitgebreid uitgelegd in deze post.

De constructie van de A-lijn maxi rok is een feit, dus rest mij slechts nog het zomen van de onderrand van deze geweldig geslaagde modieuze rok.

Ik heb de onderrand van de rok 3 cm naar binnen gestreken en de zoom met een rechte steek op 2,7 cm van de vouwlijn vastgestikt op de goede kant van de rok.

Et voici le résultat :