Naaitip : Gerimpelde tailleband met elastiek

De tailleband die ik voor ogen heb en waarmee ik de A-lijn maxi rok graag wil afwerken is volledig ontsproten aan de fantasie van mijn geest. Uiteindelijk heb ik ook helemaal het resultaat verkregen dat ik voor ogen had.

Het patroon van de taillebanden van het voor- en achterpand (zie deze post voor de uitgebreide beschrijving van de berekening) heb ik elk nog voorzien van een naadwaarde van 1 cm aan de boven- en onderzijde én aan één zijnaad. Eén zijde van de tailleband wordt op de stofvouw geknipt, zodat we op die manier een volledig voor- en achterpand van de tailleband verkrijgen.  Het resultaat ziet er als volgt uit :

Patroondelen tailleband

 

Om een rand te rimpelen heb je twee rimpellijnen nodig over dewelke je de stof kan verdelen. De beide zijnaden van het zowel het voor- als achterpand moeten gerimpeld worden. Rimpelen wordt uitgebreid uitgelegd in deze post . Voor de taillebanden van het voor- en achterpand zit de voorbereiding op het rimpelen als volgt uit :

Rimpelen zijnaden taille

 

Eigenlijk wil ik alleen ik buitenkant van de brede tailleband rimpelen (dus het onderste gedeelte van de tailleband in de illustratie), maar voor een vlotte gang van zaken is het beter om de hele zijnaad te voorzien van twee rimpellijnen.

Om de stof over de zijnaden te rimpelen trek ik voorzichtig de onderste draden van de lange stiksels aan en verschuif ik de stof vlotjes over deze parallelle draden. Omdat ik de stof alleen gerimpeld wil hebben in het onderste gedeelte van deze taillebanden (het gedeelte dat nà het afwerken van de tailleband aan de buitenkant van de rok zal zitten), verdeel ik de stof alleen over de onderste 16 cm zó dat dat gedeelte in gerimpelde toestand óók 8 centimeter meet en nu geheel gelijk is aan de bovenste niet-gerimpelde helft.

Omdat ik deze tailleband maak in een héérlijk 3D bloemtjespatroon, kijk ik goed uit hoe ik de stof leg en welke zijden van de stof ik aan de zichtbare kant van de rok wil hebben.

Om de twee delen van de tailleband aan mekaar te stikken; leg ik het achterpand met de goede kant van de stof op de goede kant van het voorpand, de gerimpelde zijden op mekaar. Ik stik de zijnaden met een naadwaarde van 1 cm aan mekaar, precies tussen de twee rimpellijnen in.

Ik vouw de aanééngestikte tailleband nu in de lengte zodat de gerimpelde goede kant aan de buitenkant komt te zitten en de niet-gerimpelde kant langs de binnenkant komt te zitten. Vanaf hier ben ik ondoordacht verder te werk gegaan en is mijn prachtige tailleband niet geheel geworden wat ik ervan verwacht had.

Omdat ik fouten en mislukkingen minstens net zo waardevol vind als successen (je kan er ontzettend veel uit leren en je verwerft er soms fantastische inzichten mee), beschrijf ik hier toch even de verschillende stappen in de constructie van de tailleband die niet het gewenste resultaat hebben opgeleverd :

  • ik had de elastiek van 8 cm afgeknipt op 71 cm (69 cm tailleomtrek + 2 cm overlap om de uiteinden aan mekaar te stikken) en deze in de in de lengte gevouwen tailleband gestoken;
  • daarna had ik de tailleband mét elastiek aan de gerimpelde taillelijn van de rok vastgezet;
  • en de zijnaden van de tailleband doorstikt zodat de elastiek in beide zijnaden zou zijn vastgestikt aan de tailleband zelf – en dus op twee plaatsen stabiel zou zijn.

Deze werkwijze in de constructie bleek echter ontoereikend om de tailleband mooi in model te houden. In het midden van het voorpand en het midden van achterpand rekte de tailleband in zijn hele diepte open en hadden de zorgvuldig gemaakte rimpels geen enkel effect : dit was nu niet bepaald wat ik voor ogen had.

Gelukkig heb ik wel een gepaste oplossing gevonden voor dit probleem zonder dat ik de tailleband weer helemaal van de rok moest losmaken, door met de hand en met een rekbare steek de binnenkant van de tailleband vast te naaien aan de elastiek (over de hele omtrek van de taille en zowel langst de bovenzijde als de onderzijde van de tailleband).

Dit leverde gelukkig wel het gewenste resultaat op, dus kon ik de naad waar de tailleband mee aan de rok was gezet verder netjes afwerken met mijn overlockmachine.

Omdat deze “ongelukkige” fout mij wel de nodige inzichten bijbracht, heb ik de volgende stappen bedacht om vooraf de elastiek netjes vast te zetten in de tailleband zodat deze perfect zijn vorm blijft houden.

  • Nadat de zijnaden van beide tailledelen met de goede kanten op mekaar zijn vastgestikt, schuif je de aanééngestikte elastiek over de niet-gerimpelde helft van de tailleband. De breedte van de elastiek (8 cm) komt perfect overeen met de breedte van de niet-gerimpelde helft; je houdt alleen de naadwaarde van 1 cm over. Vooraf kan je misschien best de zijnaden van de aaneengestikte tailleband openstrijken.
  • Pin de elastiek zó aan de verkeerde kant van de stof vast en stik daarna de elastiek (zowel aan de bovenzijde als aan de onderzijde) over zijn hele omtrek met een rekbare steek vast op de niet-gerimpelde helft van de tailleband.

Elastiek in tailleband

 

Het gedeelte van de tailleband dat aan de binnenkant van de rok zit, zit nu stevig vast aan de elastiek en hiermee is een goede basis gelegd.

  • Vouw de tailleband nu zó in de lengte dat de elastiek er helemaal in zit en dat de goede kant van de gerimpelde helft aan de buitenkant zit.

Tailleband finaal

 

  • Draai EERST de tailleband met elastiek binnenstebuiten zodat de gerimpelde helft van de tailleband nu aan de binnenkant zit. Pin de naadwaarden van 1 cm van de gerimpelde en niet-gerimpelde helft aan mekaar en schuif de tailleband over de taillelijn van de rok om deze met een rekbare steek aan mekaar vast te stikken. Wanneer je dit doet zorg er dan voor dat de zijnaden van de tailleband gelijk liggen met de zijnaden van de rok.
  • Eens de tailleband aan de rok is vastgestikt is het beter deze naad ineens af te werken met een rekbare overlocksteek of een zigzagsteek.
  • Draai de tailleband nu goed op de rok.
  • Verdeel de horizontale rimpels aan de buitenzijde van de tailleband gelijkmatig over de hoogte van de tailleband en pin de gerimpelde tailleband ter hoogte van beide zijnaden vast aan de elastiek.
  • Stik de tailleband precies ín de zijnaden door op de elastiek.

En aanschouw hier het gewenste resultaat :

Tailleband afgewerkt - 1500 pxl

 

Vind je deze tips handig en interessant ? Laat ons weten wat je ervan vindt door je opmerkingen hieronder te formuleren.

